Issey Miyake meninggal dunia

Issey Miyake meninggal dunia

Pereka fesyen Jepun, Issey Miyake meninggal dunia pada usia 84 tahun.

Seorang kakitangannya di Tokyo memberitahu AFP bahawa beliau meninggal dunia pada 5 Ogos dan tidak mendedahkan maklumat lanjut mengenai kematiannya.

Katanya, majlis pengebumian sudah dijalankan dengan dihadiri saudara terdekat sebagaimana hasrat akhirnya.

Tiada upacara awam akan diadakan.

Akhbar tempatan, Asahi Shimbun melaporkan bahawa beliau meninggal dunia kerana kanser hati.

Miyake yang mempelopori pakaian berteknologi tinggi dan selesa adalah sebahagian daripada gelombang pereka muda Jepun yang mencipta kejayaan di Paris dari pertengahan 1970-an.

Rumah fesyennya memupuk ramai pereka muda yang berbakat, dan terkenal dengan pertunjukan pentas yang inovatif dan mempesonakan.

Selepas dua tahun mempamerkan koleksi dalam talian semasa pandemik Covid-19, jenama itu membuat kemunculan semula secara langsung di Minggu Fesyen Paris pada bulan Jun dengan pertunjukan yang menampilkan model, penari dan akrobat.

Dilahirkan di Hiroshima pada 1938, beliau berusia tujuh tahun ketika Amerika Syarikat menjatuhkan bom atom di bandar itu pada Ogos 1945.

Beliau terselamat dari letupan itu, yang membunuh kira-kira 140,000 orang dan membawa kepada berakhirnya Perang Dunia Kedua selepas pengeboman Nagasaki tiga hari kemudian.

“Saya tidak pernah memilih untuk berkongsi kenangan atau pemikiran saya pada hari itu,” tulis Miyake dalam New York Times pada tahun 2009.

“Saya telah mencuba, walaupun tidak berjaya, untuk meletakkan mereka di belakang saya, lebih suka memikirkan perkara yang boleh dicipta, tidak dimusnahkan, dan yang membawa keindahan dan kegembiraan.”

Pereka itu belajar di sekolah seni di Tokyo, dan berpindah ke Paris pada tahun 1965, di mana dia belajar di Ecole de la Chambre Syndicale de la Couture Parisienne.

Dia menubuhkan Studio Reka Bentuk Miyake di Tokyo pada tahun 1970, dan tidak lama kemudian membuka butik Paris pertamanya.

Menjelang 1980-an, kerjayanya sedang memuncak apabila dia bereksperimen dengan bahan daripada plastik hingga ke dawai logam dan juga kertas buatan Jepun.

Antara ciptaannya ialah barisan “Pleats Please”, item berlipat kekal yang tidak berkedut, beg segi tiga futuristik “Bao Bao”, dan konsep “A-POC (A Piece Of Cloth)” — menggunakan komputer untuk memotong keseluruhan pakaian tanpa jahitan.

Dia juga membuat lebih 100 ‘turtleneck’ hitam untuk pengasas bersama Apple Steve Jobs. HM

Issey Miyake meninggal dunia


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Pengarah urusan dihukum penjara 230 tahun tipu pakej umrah, ziarah

Gadis cantik tidak kisah bergelar petani cendawan

‘Dia bukan anak atau anak ikan tetapi suami saya yang sah’

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker