SOSMA, POCA dan POTA: Ahli politik, bukan ahli politik, langgar kesalahan Polis akan ambil tindakan

 

Bekas ketua polis negara Musa Hassan menafikan tanggapan yang melihat undang-undang pencegahan jenayah seperti Akta Pencegahan Jenayah (Poca), Akta Pencegahan Keganasan (Pota) dan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (Sosma) digunakan sebagai senjata politik.

Bercakap kepada pemberita, Musa berkata walaupun kelihatan seperti undang-undang berkenaan sering digunakan terhadap ahli politik, ia juga boleh dikenakan terhadap pihak yang memegang kuasa.

“Tidak kira siapa ahli politik, bukan ahli politik, atau orang penting. Selagi mereka melakukan kesalahan mengikut undang-undang tersebut, kita (polis) akan ambil tindakan.

“Kita tidak boleh mengatakan bahawa ahli politik tidak melakukan kesalahan, mereka lakukan. Jadi kita ambil tindakan terhadap kesalahan yang telah dilakukan,” katanya lagi.

Musa berkata demikian selepas forum membincangkan peruntukan di bawah Poca di Maktab Polis Diraja Malaysia Kuala Lumpur di Cheras hari ini.

Poca memberikan kuasa polis untuk menangkap dan menahan individu tanpa bicara sehingga 60 hari, yang boleh dibahagikan kepada tangkapan awal selama 24 jam, lanjutan 21 hari dengan kenyataan bertulis yang ditandatangani oleh pegawai polis dan lanjutan tahanan 38 hari.

Subseksyen 4(5) Sosma memberikan kuasa khas polis untuk menahan individu yang ditangkap dan ditahan di bawah akta itu sehingga 28 hari.

Dewan Rakyat meluluskan usul untuk melanjutkan penguatkuasaan subseksyen ini minggu lepas, walaupun mendapat bantahan daripada blok pembangkang.

Di bawah Pota, seorang individu boleh dikenakan tahanan tanpa bicara sehingga 60 hari sementara menunggu siasatan ke atas penglibatan mereka dalam aktiviti pengganas.

Terdahulu, Musa menggesa Kementerian Dalam Negeri mengkaji semula Poca untuk mengembalikan kuasa kepada polis apabila menyiasat jenayah terancang.

“Kita mahu melindungi dan mengekalkan keamanan negara. Kita tidak mahu undang-undang ini digunakan untuk menganiaya individu.

“Saya merayu kepada Kementerian Dalam Negeri untuk mengkaji semula undang-undang ini untuk mengembalikan semula kuasa pasukan polis,” katanya.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Abdul Jalil Hassan sebelum ini berkata cadangan mengenai cara meminda akta itu akan dibawa kepada Kementerian Dalam Negeri dan Jabatan Peguam Negara.

Pada bulan April, Mahkamah Persekutuan memutuskan dalam penghakiman penting bahawa klausa di bawah Poca menghalang penelitian kehakiman ke atas perintah penahanan adalah tidak konsisten dengan Perkara 4(1) Mahkamah Persekutuan dan, oleh itu, “tidak sah dan tidak berkesan”.

Fasal Seksyen 15B menetapkan bahawa tidak akan ada semakan kehakiman terhadap sebarang keputusan yang dibuat oleh Lembaga Pencegahan Jenayah.

Lembaga ini mempunyai kuasa untuk mengeluarkan perintah tahanan – tanpa bicara – untuk tempoh tidak melebihi dua tahun dan boleh memperbaharui perintah tahanan tersebut.

Perkara 4(1) menyatakan bahawa Perlembagaan Persekutuan adalah undang-undang tertinggi Malaysia, dan mana-mana undang-undang yang tidak selaras dengan Perlembagaan akan terbatal.

Ini bermakna mahkamah berhak untuk meneliti lebih banyak perkara substantif, termasuk, misalnya, sama ada asas penahanan itu mengikut perundangan penahanan pencegahan yang berkaitan serta Perkara 149 dan 151 Perlembagaan Persekutuan.

Berikutan penahanan 60 hari Akta itu, kes itu akan dibicarakan oleh Lembaga Pencegahan Jenayah yang mempunyai kuasa untuk menghukum tahanan tidak lebih daripada dua tahun, dan boleh melanjutkan penahanan tersebut jika perlu, atas alasan untuk melindungi ketenteraman, keselamatan awam atau pencegahan jenayah.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Video tak senonoh didakwa penyanyi terkenal tanah air kini kecoh

Pesakit psikiatri maut terjun dari tingkat empat Aman Central

Restoran nasi kandar sedia mi goreng ‘perisa najis tikus’ diarah tutup

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker