Enam saintis muda wakil Malaysia mesyuarat Nobel Laureate

Enam saintis muda wakil Malaysia mesyuarat Nobel Laureate

ENAM saintis muda negara diberi pengiktirafan mewakili Malaysia dalam mesyuarat Nobel Laureate ke-71 yang berlangsung di Lindau, Jerman mulai hari ini sehingga 1 Julai depan.

Presiden Akademi Sains Malaysia (ASM), Prof. Emerita Datuk Dr. Asma Ismail memaklumkan, enam saintis itu akan disertai kira-kira 600 saintis muda lain seluruh dunia.



Menurut beliau, mesyuarat itu kini dilaksanakan secara fizikal selepas dilakukan secara dalam talian tahun lalu.

Asma berkata, kesemua enam saintis muda negara itu adalah Dr. Enis Nadia Md. Yusof; Dr. Goh Choon Fu; Dr. Nur Azzalia Kamaruzaman dan Dr. Oh Wen Da yang kesemuanya dari Universiti Sains Malaysia (USM).

Beliau memberitahu, dua lagi saintis adalah Dr. Sazlinda Kamaruzaman dari Universiti Putra Malaysia (UPM) dan Dr. Low May Lee dari International Medical University Malaysia (IMU).

“Malaysia menerusi ASM telah menghantar 81 saintis muda untuk mengambil bahagian dalam mesyuarat ini sejak tahun 2004.



“Mesyuarat Nobel Laureate ini adalah satu platform terbaik kepada saintis muda yang juga peneraju sains, teknologi, kejuruteraan dan matematik (STEM) negara bagi membina jaringan bersama saintis terbaik di peringkat antarabangsa,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Mengulas lanjut, Asma berkata, enam saintis muda tersebut juga dapat bertemu pemenang Anugerah Nobel daripada pelbagai disiplin sains.

“Mesyuarat tersebut juga mendedahkan mereka kepada contoh teladan saintis serta memperkenalkan penyelidikan saintis muda kita kepada mereka dan seterusnya mungkin membuka peluang untuk bekerjasama di makmal bertaraf dunia,” jelas beliau.

Mesyuarat Nobel ke-71 tahun ini didedikasikan untuk bidang kimia dengan dianggarkan 35 pemenang Anugerah Nobel akan menyertai mesyuarat itu untuk membentangkan penyelidikan serta berkongsi pengalaman bersama semua peserta.



Pencalonan wakil Malaysia bagi Mesyuarat Nobel dibuka kepada semua saintis muda institut pengajian tinggi awam (IPTA) dan swasta (IPTS) seluruh negara setiap tahun yang dikendalikan ASM.

Sebanyak 25 pencalonan telah diterima tahun ini dengan saringan awal dilakukan ASM dan seterusnya diputuskan ahli jawatankuasa Mesyuarat Nobel untuk pemilihan. Utv

Enam saintis muda wakil Malaysia mesyuarat Nobel Laureate


Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Sultan Johor bidas pemimpin DAP hasut rakyat berdemo

Stress Tengok Cara Peniaga Di Thailand Kupas Durian (Video)



Hadi buat pusingan U, mahu PRU-15 dijalankan segera



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker