Bangkai kapal perang AS ditemui selepas 80 tahun tenggelam

Bangkai kapal perang AS ditemui selepas 80 tahun tenggelam

MANILA – Bangkai sebuah kapal Amerika Syarikat (AS) yang tenggelam pada kedalaman paling jauh ke dasar laut berjaya ditemui selepas hampir 80 tahun ‘terkubur’, lapor akhbar The Sun, kelmarin.

Kapal tersebut adalah Pengiring Pemusnah USS Samuel B. Roberts yang akhirnya ditemui di Laut Filipina oleh sekumpulan anggota penyelidik.

Ia tenggelam ke dasar laut hampir 78 tahun lalu di Lautan Pasifik Barat dan telah membingungkan para penyelidik yang ‘memburu’ serpihan bangkai kapal tersebut selama berdekad-dekad.

Individu yang bertanggungjawab menemui USS Samuel B. Roberts ialah Victor Vescovo pada 22 Jun lalu.

Dia menjumpai kapal tersebut yang telah terputus kepada dua bahagian, pada kedalaman 6,894 meter di dasar laut, iaitu lebih 914 meter lebih tinggi daripada puncak Gunung Kilimanjaro.

Penjelajah tersebut menyelam ke bahagian bawah bersama juruterbang dan pakar sonar, Jeremie Morizet untuk mencuba dan mengesan bangkai kapal dari setiap sudut.

Selepas turun enam kali dalam tempoh lapan hari, pasukan itu mendapati kedua-dua bahagian kapal itu berada pada jarak 10 meter antara satu sama lain.

“Menerusi penemuan ini, kami berpeluang untuk menceritakan semula kisah kepahlawanan anak-anak kapal itu kepada mereka yang mungkin tidak mengetahui tentang kapal dan pengorbanan mereka.

“Kapal kecil ini menentang Tentera Laut Jepun yang terbaik dan melawan mereka hingga ke saat akhir,” kata Vescovo.

Kapal perang yang luar biasa itu dianggap telah ditenggelamkan oleh kapal Jepun semasa Pertempuran Samar pada tahun 1944. K Online

Bangkai kapal perang AS ditemui selepas 80 tahun tenggelam


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Nabila Huda tinggalkan Melodi

Mat Kilau : Syamsul Yusof beri amaran

Elaun RM4,733 tak cukup

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker