Pendakwaan terpilih terhadap Zahid, siapa arah SPRM buat begitu?

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) digesa memberi penjelasan mengapa siasatan berhubung ‘suapan’ yang dibayar oleh Ultra Kirana Sdn Bhd (UKSB) tertumpu kepada Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi semata-mata.

Dalam satu kenyataan, peguam Haniff Khatri Abdulla berkata hal itu perlu dijelaskan bagi menjaga reputasi SPRM.

“Ketua Pesuruhjaya SPRM, Azam Baki dan peguam negara Idrus Harun (harus) mengeluarkan kenyataan rasmi untuk memberi penjelasan,” katanya.

Haniff mengulas artikel portal FMT semalam yang memetik sumber tanpa nama yang mendakwa SPRM telah menyiasat beberapa individu yang disebut dalam lejar UKSB.

Sumber itu, yang tidak mahu namanya disiarkan, berkata SPRM beberapa tahun lalu telah meneliti beberapa nama yang disebut dalam lejar yang disimpan oleh bekas pengurus UKSB.

Antara lain, sumber itu mendakwa Khairy Jamaluddin, Muhyiddin Yassin dan anak saudara bekas perdana menteri adalah antara individu yang disiasat, tetapi tiada kes terhadap mereka.

“Ada beberapa ahli perniagaan dikatakan menerima wang, tetapi ketika itu kami diarah tumpu pada Zahid.

“Sekarang ini kami meneruskan siasatan ke atas semua nama yang terkandung dalam lejar itu,” kata sumber itu, seperti dilapor FMT.

SPRM dikritik kerana didakwa melakukan pendakwaan terpilih selepas beberapa pengarah UKSB memberi keterangan di Mahkamah Tinggi Shah Alam bahawa mereka membayar Zahid dan beberapa tokoh politik lain.

Paling mencuri tumpuan adalah pendedahan bahwa UKSB membayar RM1.3 juta kepada Muhyiddin Yassin semasa dia menjadi menteri dalam negeri pada 2018, yang membawa kepada desakan supaya dia didakwa.

Selepas menerima kritikan, SPRM setuju menjalankan siasatan ke atas semua individu yang dinamakan dalam lejar yang dikatakan disimpan oleh bos UKSB.

Dalam perkembangan berkaitan, ahli majlis tertinggi Umno Razlan Rafii menggesa pihak berkuasa menyiasat bekas ketua pesuruhjaya SPRM, Latheefa Koya atas dakwaan bersubahat dan melindungi mereka yang dinamakan dalam lejar tersebut.

Pada masa itu, Muhyiddin masih bersama kerajaan Pakatan Harapan.

Kerajaan PH melantik Latheefa sebagai ketua pesuruhjaya SPRM pada 4 Jun 2019, tiga minggu sebelum Zahid didakwa di mahkamah.

 

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Sharnaaz peluk erat anaknya selepas 3 hari dalam lokap

“Minta Maaf Syamsul”… Syamsul Berjaya Cari Wartawan mStar, Bersemuka Isu Tajuk Artikel [VIDEO]

Durian J. Sparrow, Jerai dari Kedah setanding musang king

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker