Kim Jong Un sokong Putin serang Ukraine

Kim Jong Un sokong Putin serang Ukraine

Seoul: Pemimpin Korea Utara Kim Jong Un pada Ahad menyatakan sokongan penuh kepada Presiden Rusia Vladimir Putin walaupun dikecam antarabangsa atas pencerobohan Moscow ke atas Ukraine, lapor agensi berita Yonhap, memetik media kerajaan Pyongyang.

Rakyat Rusia telah “mencapai kejayaan besar dalam mencapai tujuan adil untuk mempertahankan maruah dan keselamatan negara mereka… sambil mengharungi pelbagai cabaran dan kesusahan,” Agensi Berita Pusat Korea (KCNA) memetik Kim sebagai berkata dalam mesej kepada Putin sempena Hari Rusia.



“Rakyat Korea memberikan sokongan dan galakan penuh kepada mereka,” katanya.

Rujukan Kim yang jelas terhadap serangan terhadap Ukraine sebagai “alasan adil” untuk mempertahankan keselamatan Rusia adalah petanda terbaru yang menggambarkan hubungan dua hala erat berdekad lamanya antara kedua-dua negara.

Pyongyang baru-baru ini menegaskan hubungan rapatnya dengan Moscow walaupun mendapat kritikan daripada masyarakat antarabangsa terhadap operasi ketenteraan Rusia yang sedang dijalankan di Ukraine.

Kim juga menyatakan keyakinan bahawa hubungan persahabatan akan terus kukuh dalam semua bidang dan dalam “perjalanan untuk mempertahankan keadilan antarabangsa dan memastikan keselamatan global.”



Pada 2019, Kim mengadakan sidang kemuncak pertamanya dengan Putin di bandar Vladivostok di timur Rusia. HM

Kim Jong Un sokong Putin serang Ukraine


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET




Geli! Pelanggan Jumpa Bangkai Cicak Dalam Minuman Di Restoran Makanan Segera [VIDEO]

Anna Jobling jual wajah cantik?



Video pra perkahwinan Sofyank ‘another level’

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker