Muhyiddin adalah punca 4 wakil Bersatu sokong PM

Tindakan tanpa “segan silu” empat wakil rakyat Bersatu menyokong Anwar Ibrahim akibat Muhyiddin Yassin tidak memainkan peranan besar di Parlimen.

Veteran Umno, Shahrir Samad berpandangan Muhyiddin selaku presiden Bersatu sepatutnya menjadi ketua pembangkang, namun Perikatan Nasional (PN) memandang remeh Parlimen sebagai institusi terpenting dalam sistem politik negara.

Katanya, kepimpinan politik bukan hanya di peringkat parti, malah ia perlu dilihat dan dirasai dalam Parlimen.



“Kalaulah Muhyidin, sebagai pengerusi PN mengisi jawatan ketua pembangkang, tentunya beliau dapat benar-benar memimpin Ahli-Ahli Parlimen PN dalam Parlimen.

“Kehadiran pemimpin mereka di baris hadapan dalam ‘perang politik’ di dalam Dewan Rakyat pastinya akan memberangsangkan mereka,” katanya dalam catatan di Facebook.

Sebelum ini, empat Ahli Parlimen Bersatu menyatakan sokongan kepada perdana menteri walaupun masih bersama parti itu.

Mereka adalah Iskandar Dzulkarnain Abdul Khalid (Kuala Kangsar), Suhaili Abdul Rahman (Labuan), Azizi Abu Naim (Gua Musang), dan Zahari Kechik (Jeli).



Shahrir, bekas Ahli Parlimen Johor Bahru itu, berkata keputusan menyerahkan jawatan ketua pembangkang kepada Setiausaha Agung PN Hamzah Zainudin dianggap satu “kesilapan”.

“Ini adalah satu sebab mengapa Ahli-Ahli Parlimen parti itu tidak segan silu beralih sokongan kepada kerajaan,” katanya yang juga bekas menteri perdagangan dalam negeri dan hal ehwal pengguna.

Beliau berkata, ketika Umno pertama kali menjadi pembangkang di Dewan Rakyat pada 2018, jawatan ketua pembangkang diserahkan kepada Ismail Sabri Yaakob.

“…dan kecelaruan dalaman Umno dan BN turut juga tercetus sehingga DS (Datuk Seri) Ismail sebagai naib presiden Umno pula yang menjadi perdana menteri ke-9,” katanya.



Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Khaibar, Khaibar Ya Yahud, Jaysu Muhammad Saufa Ya’ud



Gambar lucah AI, Anna Jobling beri amaran

TMJ Tuju Kepada Ahli Politik Mana?



Ameera Khan dikritik tayang produk pro Israel



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker