PAS tiada tempat dan sentiasa ‘bungkus’ di Sabah

KOTA KINABALU: Penganalisis politik berpendapat, PAS tidak mampu memenangi sebarang kerusi di Sabah pada pilihan raya umum ke-15 (PRU15) kerana ideologi politiknya tidak sesuai untuk negeri itu.

Awang Azman Awang Pawi dari Universiti Malaya berkata, buat masa ini, PAS kurang diterima rakyat Sabah kerana ideologi politik parti itu tidak sesuai dengan masyarakat pelbagai etnik dan agama di negeri berkenaan.

Oleh itu, katanya, langkah PAS baru-baru ini menyuarakan hasrat bertanding di Sabah pada PRU15 lebih kepada membina tapak dan menguji penerimaan rakyat di negeri itu.

Beliau juga menjangkakan sebarang rundingan kerusi antara Gabungan Rakyat Sabah (GRS) dan PAS tidak akan membuahkan hasil kerana ia mungkin menolak penyertaan parti Islam itu disebabkan budaya politik berbeza, selain penolakan akar umbi Sabah sendiri.

“Selagi PAS kurang mesra dengan penyertaan parti bukan Islam, agak sukar untuk mereka diterima, walau apapun yang dilakukan atau ditawarkan mereka kepada pengundi di Sabah. Mungkin boleh (diterima pengundi Sabah) jika PAS mengubah pendekatan dan ideologi mereka, tapi impaknya tidaklah begitu kuat.

“Saya melihat PAS tiada kekuatan di Sabah, kalau ada pun mereka hanya bergantung kepada bendera Perikatan Nasional (PN) yang telah ‘beraksi’ dengan baik pada pilihan raya negeri lalu,” katanya kepada FMT.

Rabu lalu, PAS Sabah dilaporkan berkata, ia mengenal pasti kerusi yang diyakini boleh dimenangi pada PRU15 dan sudah melakukan gerak kerja masyarakat di kerusi terbabit.

Setiausahanya, Aliakbar Gulasan tidak menolak kemungkinan Sepanggar antara kerusi yang disasarkan dan perbincangan mengenai calon pilihan raya kini di peringkat akhir.

Sementara itu, Lee Kuok Tiung dari Universiti Malaysia Sabah berkata, PAS mungkin boleh mendapat sokongan daripada segelintir pengundi Islam, namun tetap sukar untuk pengundi bukan Islam.

Katanya, PAS Sabah juga perlu menetapkan pendirian serta kedudukan mereka terlebih dahulu, sama ada mereka bersama GRS, PN atau gabungan lain.

“Sukar untuk PAS bertapak di Sabah kerana persepsi rakyat di negeri ini yang melihat PAS parti ekstremis Islam, ini menjadi liabiliti kepada mereka (rakyat) terutama dengan kepelbagaian kaum dan agama di Sabah.

“Pada awal lantikan (Setiausaha PAS Sabah) Aliakbar sebagai ADUN dilantik, nampak seperti ada usaha untuk menjadikan PAS Sabah berbeza dengan Semenanjung, tapi lama-kelamaan usaha itu semakin sunyi atau mungkin kurang mendapat publisiti,” katanya.

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


DJ Dave Menyanyikan Lagu Raya Untuk Pandalela Di Hanoi

Farahdhiya tayang paha sebaik habis Ramadan

Gambar MK K-Clique berkahwin cetus huru-hara

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker