Muafakat Nasional (MN): ‘Kepala’ perlu bersatu, bukan cuma ‘badan’

PETALING JAYA: Pimpinan atasan UMNO dan Pas perlu sama-sama bersatu menjalin kerjasama menerusi Muafakat Nasional (MN), dan bukan hanya di peringkat akar umbi mahupun negeri.

Bekas Setiausaha Majlis Syura Ulama (MSU) Pas, Datuk Dr. Mohd. Khairuddin Aman Razali berkata, MN adalah formula penyatuan ummah terbaik apabila dapat menyelesaikan krisis yang berlaku di peringkat dua parti itu sejak puluhan tahun lalu.

Namun katanya, pertembu­ngan dan permusuhan kembali timbul di saat Muafakat Nasional semakin ma­lap dan pudar.

“MN adalah formula terbaik bagi menyatukan orang Melayu Islam kerana sejarahnya yang bertembung sejak puluhan tahun ialah Pas dan UMNO sehingga berlaku solat dua imam, tak makan sembelihan, tak ha­dir kenduri keluarga khususnya di Pantai Timur,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini semalam.

Ahli Parlimen Kuala Nerus itu berkata demikian bagi mengulas mengenai dakwaan Pas yang dilihat langsung tidak mencapai apa-apa kemajuan dan tenggelam bersama Perikatan Nasional (PN) berbanding jika bersama UMNO menerusi kerjasama MN.

Sabtu lepas, media melaporkan, Setiausaha Agung Pas, Datuk Seri Takiyuddin Hassan menyifatkan penyatuan ummah menerusi MN yang digagaskan oleh Pas dan UMNO disifatkan sebagai formula terbaik.

Bagaimanapun Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi pula menyifatkan kerjasama UMNO dan Pas melalui gagasan itu perlu dilupakan pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15).

Ini jelasnya, susulan UMNO sudah beberapa kali memberi ruang secukupnya kepada Pas untuk mempersetujui perkara terkandung di dalam piagam MN, namun tidak disepakati.

Mohd. Khairuddin menambah, harapan untuk melihat MN terus subur masih ada di Sela­ngor.

“Hal demikian kerana pimpinan Pas dan UMNO masih sedang mengusahakan dan mengharapkan diberi autonomi untuk dua (parti peringkat) nege­ri (itu) berunding bagi menghadapi PRU15.

“Cuma perlu diambil perhatian, jika mahu diteruskan MN hendaklah dengan ‘badan’ dan ‘kepala’ sekali jangan hanya ‘badan’ yang mahu ditautkan dan ‘kepala’ mahu diketepikan,” katanya.

 

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Bila Nak Kahwin? Jangan Sentap Kalau Ditanya Pasal Jodoh…Sini Ada Tips Tepis Soalan Camtu…

Hamid Gurkha kian uzur, badan tinggal tulang

Reedzwan Terkejut Kubur Ayah Hilang, Menangis Sedih Hanya Jumpa Batu Nisan Berlonggok [VIDEO]

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker