Jangan beli durian melalui aplikasi D4 Durian

Jangan beli durian melalui aplikasi D4 Durian

Polis meminta orang ramai berhati-hati supaya tidak terpedaya dengan urusan jual beli durian menerusi aplikasi D4 Durian.

Polis Daerah Timur Laut berkata, kes penipuan pembelian durian dalam talian mula meningkat di daerah terbabit menjelang musim raja buah itu.

Katanya, mangsa biasanya tertarik dengan iklan penjualan durian pada harga murah dalam Facebook, Instagram dan platform media sosial lain.

Menurutnya, suspek akan berurusan terus dengan mangsa melalui WhatsApp, sebelum mereka diarahkan klik pautan yang diberikan dan memuat turun aplikasi ‘D4 Durian’ bagi membuat bayaran.

“Apabila mangsa klik pada pautan itu, ia akan muncul halaman yang menyerupai ‘FPX Transaction’,” katanya menurut laporan Harian Metro.

“Sebaik mangsa memasukkan nama dan kata laluan, sistem pembayaran itu akan tergendala.

“Mangsa kemudian akan menerima mesej dari pihak bank memberitahu terdapat pemindahan wang dari akaun pengadu ke akaun pihak ketiga dengan jumlah tinggi daripada harga pembelian berkenaan.”

Justeru, orang ramai diingatkan jangan sesekali memuat turun apa-apa aplikasi yang tidak dikenal pasti ketulenannya.

“Jangan dedahkan nama dan kata laluan atau maklumat perbankan kepada pihak ketiga, selain berhati-hati dengan urusan pembelian dalam talian.” FMT

Jangan beli durian melalui aplikasi D4 Durian


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


‘DINA’, ‘MIRA’ dan ‘J3H3’ disita

Misteri duit syiling timbul di permukaan tanah

Hilang ibu bapa berselang 12 jam di Aidilfitri

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker