Penghijrahan ke Malaysia sesuatu yang cukup bermakna – Zakir Naik

Penghijrahan ke Malaysia sesuatu yang cukup bermakna – Zakir Naik

Penceramah bebas, Dr. Zakir Naik meluahkan penghijrahannya dari India ke Malaysia memberikan sesuatu yang cukup bermakna dalam hidup selain membantu meningkatkan kerja-kerja dakwah.

Kongsi Zakir di hadapan kira-kira 700 orang yang hadir dalam sesi bersama beliau di Masjid Tuanku Syed Putra di sini semalam, pergerakan dakwahnya di India sebelum ini mendapat pelbagai tentangan daripada organisasi politik selain pelbagai isu serta plot dimainkan dengan menuduhnya memberi inspirasi kepada aktiviti keganasan susulan kejadian pengeboman di Dhaka, India pada 2016.

Bagaimanapun katanya, plot yang cuba dicetuskan itu gagal selepas umat Islam pelbagai mazhab di negara tersebut bersatu dan bangkit memprotes tuduhan berkenaan dan Parlimen India mengisytiharkan dirinya tidak terlibat dalam aktiviti keganasan.

“Bagaimanapun usaha menghalang saya berdakwah tetap dijalankan menerusi tindakan undang-undang yang mengharamkan pertubuhan yang diasaskan saya selama lima tahun ketika saya di luar negara,” katanya.

Tambah Zakir, beliau juga menerima tawaran daripada lebih 15 buah negara untuk bermastautin bagi menjalankan kerja-kerja dakwahnya itu.

Katanya, beliau melakukan tinjauan serta kajian di beberapa buah negara tersebut dan berpendapat Malaysia adalah salah satu negara terbaik untuk bermastautin.

“Ia disebabkan beberapa faktor seperti Malaysia bukanlah zon perang serta tiada campur tangan negara luar. Purata penduduk muslim di negara ini mempraktikkan agama Islam dengan baik berbanding negara lain seperti India, Pakistan dan Bangladesh selain Islam adalah agama rasmi Malaysia.

“Hampir setiap negeri mempunyai sultan dan raja serta dakwah antara agama Muslim dan bukan Islam dibenarkan manakala kerajaan menyumbangkan dana yang banyak melalui baitulmal dan zakat,” katanya.

Tambahnya, Malaysia memiliki sistem perbankan patuh syariah terbaik di dunia dan beliau percaya negara ini mempunyai asas ekonomi yang baik menyebabkannya membuat keputusan untuk menetap di sini.

Dalam pada itu, semasa sesi soal jawab, pelbagai soalan diajukan kepada Zakir termasuk daripada beberapa penuntut institusi pengajian tinggi dari Indonesia dan Bangladesh yang meminta nasihat mengenai kaedah terbaik untuk berdakwah serta persoalan mengenai Islam.

Zakir menjawab semua soalan tersebut dan berkongsi pandangan mengenai kaedah-kaedah dakwah yang digunakan selain platform dan kursus-kursus dakwah di dalam talian.

Kedatangan Zakir selama tiga hari ke negeri ini diatur oleh Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs) menerusi One Centre Malaysia Perlis, Jabatan Mufti negeri dan Jabatan Agama Islam negeri. Utusan

Penghijrahan ke Malaysia sesuatu yang cukup bermakna – Zakir Naik


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU</a


Rupa-rupanya Kamal Adli

Resepi Crab Rangoon Viral Gila

Gerai nasi dagang tak menang tangan lepas viral, 2 jam ‘sold out’

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker