Suhu lebih 47 darjah Celsius, Asia Selatan alami gelombang haba

ISLAMABAD, Pakistan – Lebih satu billion penduduk di seluruh rantau Asia Selatan berdepan fenomena gelombang haba dahsyat yang menyebabkan mereka tetap kepanasan walaupun semasa berteduh, lapor portal berita MailOnline kelmarin.

Suhu di utara India dan Pakistan melonjak kepada 47 darjah Celsius selepas Pakistan merekodkan cuaca bulan Mac paling panas sejak 61 tahun lalu.

Menteri bagi perubahan iklim Pakistan, Sherry Rehman kelmarin meminta kalangan pegawai tempatan untuk bersiap sedia menerima pesakit yang mengalami strok haba di hospital di seluruh negara.



Sherry juga menggerakkan pasukan tindak balas bencana untuk bersiap sedia menghadapi bencana banjir selepas ais dari glasier di Banjaran Himalaya terus mencair pada kadar membimbangkan.

“Asia Selatan terutamanya India dan Pakistan sedang berdepan gelombang haba yang paling buruk. Cuaca ekstrem yang bermula awal April lalu ini menyebabkan orang ramai tercungap-cungap ketika berteduh,’’ katanya.

Kenaikan suhu yang direkodkan adalah antara enam hingga lapan darjah Celsius berbanding suhu purata bermusim.

“Buat kali pertama dalam tempoh beberapa dekad, iklim di Pakistan berubah daripada musim sejuk kepada musim panas tanpa peralihan musim bunga,”  jelas Sherry.



Dalam pada itu, Perdana Menteri India, Narendra Modi berkata, suhu di negara itu meningkat dengan pantas dan lebih awal daripada kebiasaan.

Gelombang haba yang melanda telah mempercepatkan pencairan glasier di Banjaran Himalaya, Hindu Kush and Karakoram.

Kira-kira 30 tasik glasier yang muncul akibat gelombang haba baru-baru ini berisiko menyebabkan banjir berbahaya. Seramai tujuh juta penduduk diramalkan terjejas secara langsung, kata pihak berkuasa.

Suhu diramalkan akan turun selepas peralihan monsun yang diramal berlaku pada Mei ini.



Bagaimanapun, suhu 40 darjah Celsius ke atas diramal akan kekal selama beberapa hari lagi yang akan mendedahkan orang ramai kepada risiko strok haba dan masalah kesihatan lain. – Agensi

 

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392



Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda




Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Drama Raya PETRONAS 366 gambaran ketabahan rakyat Malaysia (Video)



Dituduh memondan, Aliff Syukri nak saman pula

Berjuta tonton, saya akan buat konsert pula – Aliff Syukri

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker