RUU Anti Lompat Parti perlu dilulus segera

Rang Undang-undang (RUU) Anti Lompat Parti seharusnya diluluskan segera tanpa perlu ada sebarang ugutan daripada mana-mana pihak untuk meluluskannya.

Presiden Parti Warisan (Warisan), Datuk Seri Mohd Shafie Apdal berkata, ia bagi mengelakkan sistem demokrasi di negara ini terus tercemar susulan tindakan wakil rakyat melompat parti.

“Jika tidak diluluskan, ia cemarkan sistem demokrasi yang ada. Mandat rakyat yang diberikan kepada seseorang itu tidak harus dikhianati dengan lompat sana sini.



“Itu antara perkara yang perlu diatasi oleh pemimpin yang ada dengan membawa RUU ini ke Dewan Rakyat untuk diluluskan, Jangan tunggu, main ugut.

“Kena ada konsensus, kalau tidak buat begitu maka, kita tekan butang, tak payahlah. Kita kena bersuara pastikan RUU seumpama ini dibawa dan diluluskan namun, perinciannya kena ada,” katanya seperti dipetik akhbar tempatan, hari ini.

Mengulas lanjut, Ahli Parlimen Semporna itu menjelaskan sekiranya ada wakil rakyat yang keluar daripada parti secara individu contohnya keluar daripada Pakatan Harapan (PH) mahupun keluar daripada Perikatan Nasional (PN) dan Barisan Nasional (BN), maka ia memerlukan tindakan tegas.

“Sekiranya ia membabitkan seorang individu maka, tindakan disiplin harus diambil,” katanya.



Beliau menegaskan, perincian yang jelas perlu ada bagi memastikan seseorang yang melompat parti itu tidak harus dibenarkan bertanding semula.

“Bagi saya, jangan galakkan orang sebegini bertanding semula, seperti pengedar dadah boleh digantung seumur hidup maka, pengajaran sebegitu juga perlu kepada ahli politik.

“Lain cerita kalau mereka berkumpulan keluar daripada gabungan. Banyak perkara perlu diperincikan tentang perkara ini.

“Namun saya setuju RUU ini jangan tunggu lagi. Saya sudah membahaskan perkara ini di Dewan Rakyat malah, saya sudah maklumkan kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) bahawa usul ini perlu dibawa,” katanya.



Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]



Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Rafizi boleh bawa perpecahan – AMK PKR



Penjarahan wang Petronas tidak akan berulang lagi – Ismail Sabri

Pak Cik Cium Seluar Dalam Dah Kena Cekup



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker