Sedu empat bulan disebabkan kanser otak

Imbasan MRI ini mengenal pasti tumor pada batang otak lelaki India itu yang dikenal pasti oleh pakar perubatan sebagai punca sedu yang berterusan. – Daily Mail

NEW DELHI – Gejala sedu seorang lelaki di India yang berlarutan dalam tempoh yang panjang dipercayai berpunca daripada ketumbuhan dalam otaknya, demikian menurut sepasukan pakar perubatan.

Akhbar MailOnline melaporkan, lelaki yang tidak didedahkan identitinya itu meminta bantuan perubatan selepas mengalami sakit kepala teruk selama dua minggu selain muntah sehingga tiga kali sehari.

Menurut laporan perubatan, keadaan kesihatannya mula merosot selepas dia mengalami gejala sedu berulang kali  selama empat bulan sebelumnya.

Menurut sekumpulan pakar perubatan di Bandar Rishikesh, sedu berterusan yang dialaminya itu turut menjejaskan pola tidur dan pemakanan pesakit.

Keputusan pengimejan resonans magnetik (MRI) yang dilakukan menunjukkan lelaki itu menghidap penyakit glioma pontine intrinsik iaitu sejenis tumor otak yang sangat agresif dan sukar dirawat.

Pontine glioma adalah kanser yang mustahil untuk dibuang melalui prosedur pembedahan kerana komplikasi dan risikonya terlalu tinggi.

Dr. Nagasubramanyam Vempalli daripada Institut Sains Perubatan India menjejaskan bahawa bahagian otak yang bertanggungjawab mengawal saraf dan otot biasanya mencetuskan tindak balas sedu.

Lelaki itu menjalani pembedahan kepala di mana pakar-pakar bedah cuba untuk menormalkan tekanan tinggi dalam tengkorak pesakit disebabkan oleh pengumpulan cecair di dalam otak.

Selepas lapan hari pulih, lelaki itu menjalani rawatan radioterapi selama enam minggu dalam usaha untuk membunuh tumor tersebut.

‘Sedu pesakit mulai pulih selepas memulakan radioterapi dan selepas sebulan radioterapi, gejalan itu berkurangan dengan ketara,’ kata Dr Vempalli. – Agensi

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


TERKINI: Komando GGK patahkan cubaan ‘pengganas’ tawan stesen MRT Cheras

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker