Lancar peluru berpandu kepada Pakistan, India kata tidak sengaja

NEW DELHI – India dilaporkan tanpa sengaja melancarkan sebuah peluru berpandu ke Pakistan pada Rabu lalu dengan New Delhi menyalahkan insiden tersebut kepada ‘kerosakan teknikal’ semasa operasi penyelenggaraan, lapor Badan Penyiaran British (BBC) semalam.

India juga menyuarakan kekesalan berhubung kejadian itu dan lega kerana tiada kemalangan jiwa berlaku.

Tentera Pakistan pula memaklumkan, peluru berpandu tersebut jatuh dekat bandar Mian Channu, timur Pakistan, manakala laluannya di udara telah membahayakan penerbangan komersial.

“Pada 9 Mac lalu, semasa penyelenggaraan rutin, kerosakan teknikal menyebabkan sebuah peluru berpandu dilancarkan secara tidak sengaja. Kerajaan India memandang serius dan mengarahkan siasatan rasmi dijalankan,’’ demikian menurut kenyataan Kementerian Pertahanan India.

“Islamabad memberi amaran kepada New Delhi untuk lebih berhati-hati dan mengelak insiden serupa daripada berulang. Peluru berpandu itu dilancarkan dari bandar Sirsa dalam negeri Haryana,’’ tambah kenyataan sama.

Tentera udara Pakistan berkata, peluru berpandu itu bergerak pada kelajuan 3,704.4 kilometer sejam atau tiga kali ganda kelajuan bunyi. Ia  bergerak pada ketinggian 12,000 meter sejauh 124 kilometer di ruang udara Pakistan sebelum jatuh.

“Laluan penerbangan objek itu membahayakan banyak pesawat komersial dari dalam dan luar negara, sama ada di ruang udara India mahupun Pakistan. Kesilapan ini melibatkan risiko nyawa manusia dan harta benda,’’ kata jurucakap tentera Pakistan, Mejar Jeneral Babar Iftikharon pada Khamis lalu.

Kementerian luar Pakistan kelmarin berkata, pihaknya telah memanggil wakil kedutaan India untuk mengadu mengenai insiden berkenaan.

Pakistan juga menggesa India untuk berkongsi hasil siasatannya terhadap apa yang berlaku. – Agensi

Lancar peluru berpandu kepada Pakistan, India kata tidak sengaja

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


 

Johor kurang kesedaran politik Islam, Muhyiddin pertahan kenyataan Hadi

Tangmo Nida Dipaksa Layan Nafsu Lelaki VVIP Sebelum Jatuh Bot? [VIDEO]

PRN Johor: PKR melenting, MUDA balas balik

Pedas!! Mas Idayu Kesian Dengan Netizen, Beli Top-up Untuk Benda Bodoh [VIDEO]

 

 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker