Putin hantar tentera ke dua wilayah Ukraine

Putin hantar tentera ke dua wilayah Ukraine

Presiden Rusia Vladimir Putin mengiktiraf kemerdekaan dua wilayah di Timur Ukraine yang dikuasai kumpulan pemisah, Donetsk dan Lugansk semalam.

Putin dilapor mengarahkan tentera Rusia melancarkan operasi mengekalkan keamanan di kawasan itu, dengan mempercepatkan krisis yang dikhuatiri Barat boleh mencetuskan perang besar, lapor Reuters.

Tidak jelas sama ada tindakan ketenteraan Rusia akan dianggap oleh Barat sebagai permulaan pencerobohan ke atas Ukraine, yang sebelum ini Amerika Syarikat dan sekutunya telah memberi amaran selama beberapa minggu sejak kawasan itu dikawal oleh puak pemisah pro-Rusia dan Moscow.

Setakat ini, tiada maklumat mengenai jumlah pasukan yang dihantar oleh Putin, tetapi arahan yang dikeluarkan oleh Putin itu menyatakan Rusia kini mempunyai hak untuk membina pangkalan tentera di kawasan tersebut dan misi tentera adalah untuk mempertahankan keamanan.

Dalam satu ucapan panjang lebar di televisyen yang penuh rasa tidak puas hati terhadap pihak Barat, Putin, yang kelihatan berang, menggambarkan Ukraine sebagai sebahagian daripada sejarah Rusia.

Dia berkata Timur Ukraine adalah tanah Rusia dan dia yakin rakyat Rusia akan menyokong keputusannya.

Putin yang bertindak menentang amaran Barat, sebelum ini telah mengumumkan keputusannya itu dalam satu panggilan telefon kepada pemimpin Jerman dan Perancis, di mana kedua-duanya menyuarakan kekecewaan terhadap keputusan tersebut.

Setiausaha Agung Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (Nato) Jens Stoltenberg mendakwa Rusia terus menyemarakkan konflik di Timur Ukraine dan cuba memberi alasan untuk mengadakan pencerobohan seterusnya.

Rusia mengambil alih Crimea dari Ukraine pada 2014.

Dalam ucapannya, Putin menyentuh aspek sejarah sehingga empayar Uthmaniyyah dan menyentuh mengenai tindakan Nato yang meluaskan pengaruhnya di bahagian Timur, sehingga mencetuskan ketegangan, yang dianggap menggugat keselamatan Rusia.

Putin menepis amaran Barat bahawa tindakan yang diambilnya menyalahi undang-undang, mengekang rundingan damai dan mencetuskan sekatan.

“Saya percaya perlunya membuat keputusan yang sewajarnya sejak dahulu lagi – untuk segera mengiktiraf kemerdekaan dan kedaulatan Republik Rakyat Donetsk (DPR) dan Republik Rakyat Lugansk (LPR),” kata Putin.

Sebelum itu, dia berkata “sekiranya Ukraine menyertai Nato, ia akan menjadi ancaman langsung kepada keselamatan Rusia.” mk

Putin hantar tentera ke dua wilayah Ukraine


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Rumah Kampung di Bota berusia lebih 100 tahun dialih ke Alor Setar

Pesawat MAS Mendarat Sewaktu Taufan Eunice Melanda UK (Video)

Ogy belasah Nazief, viral sehingga ke Rusia (Video)

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker