Hisham dapat sokongan penuh saya, KJ pertahan KP Kesihatan

Hisham dapat sokongan penuh saya, KJ pertahan KP Kesihatan

Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin tampil mempertahankan Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah selepas dikritik kelayakannya dalam menangani Covid-19 oleh seorang Ahli Parlimen Sarawak.

Khairy melalui hantaran di Twitter menyuarakan sokongan penuh terhadap Hisham dalam menjalankan tugasnya sebagai Ketua Pengarah Kesihatan.

“Hisham mendapat sokongan penuh daripada saya untuk menjalankan tugas sebagai KPK,” katanya.

Terdahulu, Ahli Parlimen Bintulu Tiong King Sing sekali lagi menyelar Hisham dengan mempertikai kelayakannya, malah mendakwa beliau sekadar pakar bedah dan bukan pakar kesihatan awam yang mampu menangani wabak.

Selepas dikecam kerana mengkritik Hisham dua tahun lalu, Tiong hari ini sekali lagi menyoal sama ada Hisham memang “orang terbaik untuk mengetuai perang terhadap Omicron”.

Katanya, orang ramai melihat kadar kematian akibat wabak rendah di China dan mempertikai kenapa Malaysia tidak mengguna pakai strategi seperti di negara itu.

Dalam pada itu, Khairy tidak menafikan pendekatan diambil China dalam mengawal wabak Covid-19 berkesan.

Bagaimanapun, beliau berkata Malaysia tidak mampu melaksanakan strategi seperti China berikutan kekangan dari segi ekonomi dan kebajikan rakyat untuk “lockdown”.

“Tidak dinafikan pendekatan China berkesan. Namun strategi mereka iaitu ‘containment’ atau ‘zero Covid-19’ bermaksud ‘total lockdown’ bila ada hanya tiga kes positif.

“Malaysia tidak mampu dari segi ekonomi dan kebajikan rakyat untuk lockdown. Strategi kita ‘mitigation’,” katanya.

Khairy berkata, langkah kerajaan adalah dengan mengurus kes positif dengan berkesan, meningkatkan vaksinasi, menjaga SOP, selain penurunan dalam penggunaan ICU dan kemasukan ke hospital. FMT

Hisham dapat sokongan penuh saya, KJ pertahan KP Kesihatan

hr />

Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU</a


Ada apa dengan 11 Mac, 19 April dan 17 September?

Pelakon Indonesia, Cassandra Angelie kantoi melacur

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker