Projek G-Cans…Terowong Bawah Tanah Mampu Lindungi Tokyo Daripada Dilanda Banjir [VIDEO]

Projek G-Cans…Terowong Bawah Tanah Mampu Lindungi Tokyo Daripada Dilanda Banjir [VIDEO]

TOKYO, salah satu bandar paling padat di planet ini, adalah rumah kepada salah satu sistem kawalan banjir yang paling besar pernah dicipta.

Ia hampir tidak dapat dilihat sepenuhnya oleh penduduk Tokyo kerana ia adalah terowong bawah tanah.

Dua projek pembinaan besar-besaran melindungi ibu negara Jepun daripada ancaman banjir yang sentiasa ada.

Sistem kawalan banjir di Tokyo, Jepun ini adalah keajaiban kejuruteraan dan pelopor global dalam menangani air di kawasan bandar yang berkembang pesat.

Projek pertama, yang dikenali sebagai Terowong Pelepasan Bawah Tanah Luar Kawasan Metropolitan, atau lebih ringkas sebagai “Projek G-Cans,” telah disiapkan pada tahun 2009.

Discharge Channel ialah kemudahan pengalihan air banjir bawah tanah terbesar di dunia, dibina untuk mengurangkan limpahan air dan sungai utama di Tokyo semasa musim hujan dan taufan.

Ia terletak di antara Showa di Tokyo dan Kasukabe di wilayah Saitama, di pinggir bandar Tokyo di Greater Tokyo Area.

Jepun mempunyai iklim di mana banjir dan hujan lebat sering berlaku, tetapi selain itu, pemanasan global juga semakin meningkat.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, musim hujan dan taufan telah membawa kemusnahan yang memberikan impak besar di kebanyakan kawasan di dunia.

Banjir besar dan tanah runtuh mengorbankan lebih 80 orang di barat Jepun pada Julai 2020 dan taufan tahun lalu mengorbankan hampir seratus orang di timur negara itu.

Agensi Meteorologi Jepun berkata jumlah taufan setahun mengancam Tokyo telah melonjak 1.5 kali ganda dalam tempoh empat dekad lalu.

Gambar rajah menunjukkan kemudahan pengalihan air banjir bawah tanah terbesar di dunia.

Struktur besar-besaran

Kerja-kerja projek yang dimulakan terdiri daripada lima silo pembendungan konkrit dengan ketinggian 65 meter dan diameter 32 meter, disambungkan oleh 6.4 kilometer terowong, 50 meter di bawah permukaan, serta tangki air besar dengan ketinggian 25.4 meter , dengan panjang 177 meter, dengan lebar 78 meter, dan dengan 59 tiang besar disambungkan ke pam 78 10 MW (13,000 hp) boleh mengepam sehingga 200 tan air sesaat ke Sungai Edo.

Tiang melambung seberat 500 tan setiap satu menyokong takungan utama, tangki konkrit kosong seluas dua padang bola sepak.

Kakitangan di kemudahan itu sentiasa berjaga-jaga, terutamanya semasa musim hujan dan taufan Jepun dari Jun hingga akhir Oktober.

Ia terletak di antara Showa dan Kasukabe di wilayah Saitama, di pinggir bandar Tokyo di Kawasan Tokyo Besar.

Mencegah kerosakan yang meluas

Takungan itu telah membantu mengurangkan jumlah rumah yang terjejas akibat kerosakan air di kawasan berhampiran sebanyak kira-kira 90 peratus.

Di Tokyo sahaja – sebuah bandar yang dilalui oleh lebih 100 sungai – terdapat 10 takungan bawah tanah lain dan tiga terowong banjir dan lebih banyak struktur perlindungan banjir sedang dibina.

Di Osaka, kemudahan banjir (pembinaan dijadualkan selesai pada 2044) serupa dengan takungan Kasukabe sedang dibina dengan kos 366 bilion yen (lebih RM13 billion).

Tahun lalu ia telah digunakan tujuh kali pada September dengan air dilepaskan dua kali selepas musim hujan yang luar biasa panjang.

Kajian rasmi menyatakan kemudahan tunggal itu telah menjimatkan 148 bilion yen (lebih RM5 billion) dalam kos pembersihan bencana setakat ini.

Tiang seberat 500 tan masing-masing menyokong empangan utama, tangki konkrit kosong seluas dua padang bola sepak.

Pelepasan air

Takungan Kasukabe disambungkan ke terowong sepanjang 6.3 kilometer dan sistem itu boleh melepaskan air terkumpul ke sungai Edogawa berhampiran pada kadar yang setara dengan melepaskan kolam renang sepanjang 25 meter setiap saat dengan kuasa enjin jumbo-jet.

Dibina pada 2006, dengan kos 230 bilion yen (lebih RM8 billion), kemudahan itu mula beroperasi sekitar tujuh kali setahun. Lebihan air mengalir masuk secara automatik, dan pengendali mengepamnya keluar dari tangki utama apabila ia menghampiri kapasiti.

Projek G-Cans…Terowong Bawah Tanah Mampu Lindungi Tokyo Daripada Dilanda Banjir [VIDEO]

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:

MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214

Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Puteri Balqis rayu dana untuk selamatkan Ariq Rizqy

Aliff Syukri mohon maaf bimbang umur tidak panjang

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker