Puteri sulung Agong dilantik perwakilan Persekutuan Kesihatan Mental Dunia PBB

Puteri sulung Agong dilantik perwakilan Persekutuan Kesihatan Mental Dunia PBB

Tengku Puteri Iman Afzan, puteri sulung Yang di-Pertuan Agong Sultan Abdullah Ahmad Shah dilantik sebagai Perwakilan Persekutuan Kesihatan Mental Sedunia (WFMH) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Pelantikan Tengku Puteri Iman Afzan akan menegaskan usaha Malaysia ke arah meningkatkan kesedaran kesihatan mental, rawatan dan cabaran dasar.



“Saya telah berpeluang bekerjasama dengan pihak berkepentingan kesihatan mental tradisional dan bukan tradisional. Saya telah melihat bagaimana usaha itu telah menerima sokongan hebat dengan idea-idea baharu dan pandangan tentang cara untuk memecahkan halangan dan mendorong agenda itu di negara kita. Saya tidak sabar untuk menyampaikan kisah Malaysia di PBB.

“Menjadi Penaung Antarabangsa Hari Kesihatan Mental Sedunia 2020 ketika pandemik Covid-19 satu penghormatan. Perbualan saya mengenai kesihatan mental berubah menjadi lebih baik.

“Kesihatan mental tidak boleh diperjuangkan sendirian, ia memerlukan segala input dan saya menantikan 2022 yang amat memberangsangkan,” kata Tengku Puteri Iman Afzan.

Presiden Persatuan Kesihatan Mental Malaysia Dr Andrew Mohanraj berkata pelantikan Tengku Puteri Iman Afzan bukan sahaja pencapaian buat Malaysia malah pengiktirafan terhadap peranan Tengku Puteri Iman Afzan sebagai pendukung antarabangsa untuk kesihatan mental.



“Kami yakin Tengku Puteri Iman Afzan akan mewakili kepentingan WFMH dan menjadi suara advokasi kesihatan mental di PBB,” katanya.

Tengku Puteri Iman Afzan akan ditauliah di Majlis Ekonomi dan Sosial (ECOSOC) PBB di New York.

Tengku Puteri Iman Afzan akan disokong Presiden WFMH, Setiausaha Agung, Presiden Dipilih dan Naib Presiden Serantau untuk Amerika Utara dan Caribbean.

Penugasan itu mengikut tempoh Tengku Puteri Iman Afzan sebagai Penaung Antarabangsa Hari Kesihatan Mental Sedunia dari 10 Okt 2020 hingga 10 Okt 2021. FMT



Puteri sulung Agong dilantik perwakilan Persekutuan Kesihatan Mental Dunia PBB


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU</a


Berjoget lepas sah cerai depan pejabat agama



‘Asean Lady’ Milik Vincent Tan Akan Dijual Pada Harga RM143 Juta



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker