NGO lebih kuat perjuang isu Melayu Islam berbanding parti politik

Sukar dinafikan rasa kekesalan apabila parti Melayu Islam sedia ada di negara ini sering mengharap serta ‘menjual alasan’ hanya boleh melakukan perubahan untuk bangsa jika mendapat sokongan majoriti.

Keadaan ini amat berbeza dengan parti minoriti lain yang tidak perlu menunggu undi majoriti pun untuk dapat mempertahankan sesuatu isu walaupun bukan semua agenda.

Naib Pengerusi Pertubuhan Pembela-Pembela Islam (PEMBELA), Mohd Nor Izzat Mohd Johari menyifatkan, alasan ‘menunggu majoriti’ untuk melakukan perubahan adalah alasan orang yang penakut dan bacul. 

“Kononnya menunggu majoriti tetapi rupanya hangat-hangat tahi ayam. Misalnya dalam isu anggota bomba, arwah Muhammad Adib Mohd Kassim. Sebelum mendapat kuasa, isu pembelaan arwah dilaungkan setiap hari. 

“Apabila mendapat sedikit kuasa, ada bunyi-bunyi mengatakan banyak agenda ummah lain yang perlu diuruskan berbanding isu arwah Adib ‘seorang’.

“Isu sekolah vernakular juga salah satu isu yang pernah diperjuangkan oleh parti Islam yang ada dalam Malaysia tetapi malangnya, ketua pemudanya boleh mencadangkan agar sekolah vernakular diperkasa. Pening!,” katanya ketika dihubungi Ismaweb.net, hari ini.

Bukan itu sahaja, Mohd Nor Izzat yang juga lebih dikenali sebagai Cikgu Izzat berkata, kempen Beli Produk Muslim atau Buy Muslim First (BMF) yang diusahakan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam sejak 2019 juga pernah menjadi modal untuk dipergunakan. 

“Sebelum dapat kuasa, habis ditunggangnya kempen BMF sehinggakan ada pihak menganggap ia kempen politik sedangkan ada orang politik yang tunggang isu. 

“Bila dapat kuasa, ada pimpinan tertinggi membeli barangan bantuan di pasar raya bukan muslim sedangkan ada pasar raya muslim di sekitar,” katanya.

Sementara itu, Cikgu Izzat turut meluahkan kekesalan berkenaan kerapuhan kesatuan antara parti Melayu Islam dengan gabungan NGO di negara ini.

Katanya, apa yang lebih jelas dilihat hari ini adalah NGO yang banyak memainkan peranan dan memberi tekanan kepada satu-satu isu yang berkaitan dengan kedaulatan negara dan kesucian agama, berbanding parti yang kononnya mahu memperkasakan agenda Melayu dan Islam.

“Berbeza dengan parti MCA dan DAP yang sentiasa bekerjasama menjaga kepentingan orang Cina. 

“MCA kalah, DAP bantu. DAP kalah, MCA bantu. Pasti ramai kenal dengan gabungan NGO mereka iaitu Hua Zong,” katanya.

Sehubungan itu, bagi menguatkan lagi permuafakatan antara orang Melayu di negara ini, beliau berkata, NGO perlu diberikan penglibatan signifikan dalam kerajaan agar dapat menjalankan fungsi semak dan imbang.

“Antara perkara yang diharapkan dapat dilakukan oleh Perdana Menteri kali ini adalah mengajak gabungan NGO seperti PEMBELA untuk bersama-sama menjadi semak dan imbang dalam pentadbiran kerajaan Malaysia.

“Bukannya hanya memilih NGO berpaksikan politik. Parti nak sapu, NGO proksi pun nak sapu. Tamak,” katanya.

NGO lebih kuat perjuang isu Melayu Islam berbanding parti politik


Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:

MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214

Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


PKR, DAP terima dana asing NED?

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker