Penerima Sinovac kini boleh dapatkan dos penggalak sebelum tunai umrah

Penerima Sinovac kini boleh dapatkan dos penggalak sebelum tunai umrah

Penerima vaksin COVID-19 Sinovac yang bakal berlepas ke Arab Saudi untuk mengerjakan umrah dalam masa terdekat, kini boleh membuat permohonan kepada Pejabat Kesihatan Daerah (PKD) berhampiran untuk mendapatkan dos penggalak.

Ia adalah sebahagian daripada syarat yang ditetapkan oleh kerajaan Arab Saudi bagi membenarkan jemaah yang menerima suntikan vaksin keluaran syarikat China itu untuk menunaikan umrah.



Pegawai Kementerian Kesihatan (KKM) memberitahu, permohonan itu boleh dilakukan bila-bila masa sebelum mereka berlepas dengan syarat suntikan kedua vaksin berkenaan telah melebihi tempoh yang ditetapkan.

Katanya, bagi penerima vaksin Sinovac, mereka boleh mendapatkan suntikan penggalak, sekurang-kurangnya tiga bulan menerima suntikan dos kedua.
Arab Saudi Kini Iktiraf Vaksin Sinovac, Penerima Kini Boleh Tunai Haji & Umrah Di Makkah

“Kita sarankan mereka untuk membuat permohonan bila-bila masa untuk mendapatkan suntikan penggalak ini,” katanya ketika dihubungi Astro AWANI di sini, pada Isnin.

Sebelum ini hanya mereka yang menerima suntikan vaksin Oxford-AstraZeneca, Pfizer-BioNTech, Johnson & Johnson dan Moderna sahaja yang dibenarkan untuk menunaikan umrah dan haji.

Namun baru-baru ini, kerajaan Arab Saudi membenarkan individu yang mengambil suntikan vaksinasi Sinovac menunaikan umrah, dengan syarat mendapatkan dos penggalak seperti mana ditetapkan.



Syarat pengambilan dos penggalak itu hanya dikenakan kerajaan Arab Saudi kepada vaksin jenis Sinovac, sementara Pfizer dan Astra Zeneca tidak memerlukan dos penggalak.

Penerima Sinovac kini boleh dapatkan dos penggalak sebelum tunai umrah

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:

MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392



Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214

Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]



Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


PRN Melaka: MKT Umno beri PM mandat berunding, elak parti dalam kerajaan bertembung



Tuntutan pengeluaran KWSP gagal, rakyat mengadu pada Bossku



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker