Kerajaan digesa salur dana operasi kepada sekolah agama swasta

Kerajaan digesa salur dana operasi kepada sekolah agama swasta

Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) menggesa kerajaan menyalurkan bantuan kewangan kepada sekolah rendah dan menengah agama swasta kerana dua institusi itu tidak menerima bantuan dalam bentuk peruntukan operasi dalam Belanjawan 2021.

Naib Presidennya, Zairudin Hashim berkata, ketika ini, peruntukan yang diberikan hanya untuk aspek baik pulih dan penyenggaraan, namun tidak diluluskan Kementerian Kewangan untuk diubah kepada peruntukan pengurusan akibat Covid-19.

“Justeru, sekiranya ada Belanjawan 2021 diperuntukkan untuk sekolah agama swasta, bantuan tersebut tidak sampai dan tidak bermakna.

“ABIM berharap ada bantuan dana khas kecemasan diturunkan untuk pengoperasian seperti bantuan gaji, sewaan dan utiliti serta pengurusan pemulihan, setelah kehilangan murid dan guru,” katanya dalam kenyataan.

Zairudin berkata, umum mengetahui sekolah menengah persendirian Cina mendapat peruntukan kewangan daripada kerajaan.

Terdapat 457 sekolah rendah agama swasta dan 77 sekolah menengah agama swasta di seluruh negara ketika ini, dengan lebih 79,000 murid dan jumlahnya jauh lebih banyak daripada 63 sekolah menengah persendirian cina yang diberikan dana bantuan sebanyak RM15 juta, iaitu secara purata hampir RM240,000 setiap satu.

“Maka, bantuan kepada sekolah rendah dan menengah agama swasta perlulah lebih adil serta mencerminkan keselarian dalam Perkara 12(2) Perlembagaan Persekutuan dan Akta Pendidikan 1996.

“Isunya bukan untuk menidakkan bantuan dana kepada mana-mana institusi pendidikan, tetapi penting untuk memberikan keadilan kepada keseluruhan warga Keluarga Malaysia.”

Katanya, peruntukan kewangan juga perlu disalurkan kepada sekolah rendah dan menengah agama swasta kerana orientasi sekolah yang menyepadukan kurikulum pendidikan kebangsaan, ditambah dengan pembelajaran agama.

Beliau berkata, peranan sekolah rendah dan menengah agama swasta sejajar Falsafah Pendidikan Negara serta Akta Pendidikan 1996, berbanding beberapa jenis sistem persekolahan swasta atau persendirian lain di negara ini.

“Pandemik Covid-19 sepanjang dua tahun memberi kesan kepada sekolah rendah dan menengah agama swasta, khususnya pada aspek pengoperasian apabila institusi kehilangan pelajar dan pengurangan yuran berjangka panjang.

“Pandemik turut mengakibatkan sekolah rendah dan menengah agama swasta terpaksa mengurangkan gaji guru dan pada masa sama, masih perlu memenuhi tuntutan kos operasi yang tinggi untuk meneruskan komitmen sewaan dan utiliti.”

Katanya, memandangkan kedua-dua institusi pendidikan berorientasikan agama itu berdiri atas kapasiti sumbangan komuniti sepenuhnya, ABIM berpandangan peruntukan kewangan itu perlu bersifat tahunan kerana permintaan masyarakat terhadap pendidikan akademik dan agama semakin tinggi.

Beliau berkata, ABIM memohon bantuan kewangan yang disalurkan seperti kepada sekolah menengah persendirian Cina kerana tuntutan ini selaras Perkara 12 (2) Perlembagaan Persekutuan serta Akta Pendidikan 1996.

ABIM turut menyeru semua pihak menyokong desakan ini dengan menandatangani petisyen di https://chng.it/tH48S8Vm.
FMT

Kerajaan digesa salur dana operasi kepada sekolah agama swasta


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Bapa kudung rogol anak OKU dipenjara 15 tahun

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker