JAKIM nafi terima dokumen nasab Mawla Amin

JAKIM nafi terima dokumen nasab Mawla Amin

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) nafi menerima bukti dokumen nasab seorang lelaki Algeria, Muhammad Amin al-Idrisi yang yang didakwa mempunyai susur galur keturunan Nabi Muhammad.

Penafian itu susulan kenyataan penganjur programnya di negara ini – Nur Al Mustafa Malaysia – minggu lalu yang mendakwa telah mengemukakan bukti dokumen kepada JAKIM.

Menerusi Facebook, JAKIM dalam kenyataannya menyebut: Susulan kenyataan oleh pihak Nur Al Mustafa Malaysia dalam sidang media yang diadakan berhubung nasab ‘Mawla Amin’ yang memaklumkan bahawa pihak mereka telah mengemukakan bukti dokumen berkaitan kepada pihak JAKIM, dimaklumkan bahawa JAKIM tidak menerima sebarang dokumen sebagaimana yang dinyatakan.

Sebelum ini, dalam laporan eksklusif Harian Metro melaporkan seorang lelaki mendakwa warganegara Maghribi yang dikenali dalam kalangan pengikutnya sebagai ‘Mawla Mohamed Amin al-Hassani’ mengaku bahawa mempunyai jalur keturunan ke-38 daripada Nabi Muhammad SAW pernah datang ke negara ini, dua tahun lalu anjuran sebuah madrasah.

Madrasah itu juga terpalit dengan kes salah laku yang membabitkan mudirnya memukul pelajarnya.

Sehubungan itu, Polis Diraja Malaysia (PDRM) memantau kegiatan lelaki itu susulan laporan mengenai seorang mudir sebuah madrasah di Selangor yang turut aktif mempromosi Mawla Amin mengutip dana awam secara tidak sah selain cuba mewujudkan satu perkampungan Kerajaan 9 di Melaka sebagai persiapan akhir zaman kepada pengikutnya.

Ketua Polis Negara Tan Sri Razarudin Husain dipetik berkata, PDRM sedang memantau pergerakan ‘Mawla Amin’ dan pengikutnya termasuk madrasah itu yang beroperasi di Selangor. BH

JAKIM nafi terima dokumen nasab Mawla Amin

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Jangan biar saya mati macam P Ramlee

Kurma Israel tapi label keluaran Palestin

Dua anak menganggur, ayah 70 tahun kerja rider

Pelukan Abby, Marissa undang sebak

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker