Wanita mengaku Nabi, dihukum mati

Wanita mengaku Nabi, dihukum mati

Lahore: Seorang wanita di Pakistan dihukum mati selepas didapati bersalah atas dakwaan menghina agama kerana mengaku dirinya sebagai nabi.

Tertuduh, Salma Tanveer yang juga pengetua sekolah itu turut dikenakan denda 50,000 Rupee Pakistan (RM1,2228).

Menurut portal Independent, Salma didakwa mengedarkan salinan hasil penulisannya yang mana dia menyangkal Nabi Muhammad SAW sebagai Nabi terakhir.

Media sebelum ini melaporkan Polis Lahore membuka siasatan kes terhadap Salma susulan aduan dikemukakan oleh satu pihak pada 2013.

Menerusi penghakiman 22 muka surat, Hakim Mansoor Ahmad Qureshi berkata: “Ia terbukti melampaui keraguan munasabah bahawa Salma Tanveer menulis dan mengedarkan hasil penulisannya yang menghina Nabi Muhammad SAW”.

Beliau berkata, tertuduh juga gagal membuktikan kesnya di bawah Seksyen 84 Kanun Keseksaan Pakistan iaitu jenayah dilakukan individu yang tidak waras tidak boleh dihukum.

Ketika perbicaraan, peguam kepada Tanveer, Muhammad Ramzan berhujah bahawa anak guamnya tidak waras ketika melakukan perbuatan berkenaan.

Bagaimanapun, pihak pendakwaan mengemukakan laporan lembaga perubatan Institut Kesihatan Mental Punjab bahawa tertuduh adalah waras dan oleh itu, boleh dibicarakan. HM

Wanita mengaku Nabi, dihukum mati


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Buat kerja, jangan bagi alasan – Tok Mat

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker