5 Sebabnya Tiba-tiba Menggigil Ketika Tidur? Ini Puncanya

5 Sebabnya Tiba-tiba Menggigil Ketika Tidur? Ini Puncanya

PASTI ada antara kita yang secara tiba-tiba menggigil ketika sedang tidur dan terjaga kerana berasa sejuk dan ingin menarik selimut.

Tidak hanya berasa sejuk dan menggigil, ada sesetengah orang pula akan mengalami peningkatan suhu badan seperti hendak demam dan keadaan itu membuatkan seseorang sukar untuk lena semula.



Apakah penyebab badan manusia boleh menggigil secara tiba-tiba ketika tidur?

1. Kesejukan

Menggigil adalah tanda bahawa tubuh manusia sedang cuba menyesuaikan diri dengan suhu di sekitarnya. Ketika berada dalam kesejukan, tubuh secara semula jadi akan memberi respon dengan membuatkan otot menjadi rileks agar badan menjadi lebih hangat.

Jika suhu di dalam bilik tidak terlalu sejuk atau pakaian dan selimut cukup tebal tetapi masih menggigil ketika tidur itu mungkin disebabkan perkara lain.

2. Jangkitan kuman dan bakteria

Jangkitan kuman dan bakteria juga boleh menyebabkan seseorang menggigil ketika tidur. Kebiasaannya seseorang turut mengalami demam panas dan otot tubuh akan berada dalam keadaan relaks. Keadaan ini boleh membuatkan menggeletar dan menggigil.



3. Menopause

Bagi wanita yang sudah memasuki fasa menopause, badan menggigil secara tiba-tiba ketika tidur juga adalah salah satu gejala dan kesan sampingan proses putus haid.

Perubahan hormon ketika menopause membuatkan wanita lebih mudah berasa sejuk terutamanya pada waktu malam. Keadaan ini dapat menyebabkan badan menggigil ketika tidur.



4. Kesan sampingan putus ubat-ubatan

Kesan sampingan putus terhadap ubat-ubatan tertentu juga dapat menjadi penyebab keadaan itu. Ini kerana ketika dos ubat dikurangkan atau ditukar dengan yang baharu, pesakit boleh mendapat gejala putus ubat dan menggigil ketika tidur.

Sekiranya ini berlaku, segera berjumpa dengan doktor apatah lagi sekiranya keadan itu turut disertai dengan demam panas, sakit dada, sakit perut atau sesak nafas.

5 Sebabnya Tiba-tiba Menggigil Ketika Tidur? Ini Puncanya


Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:



MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214

Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929



CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Harga emas merudum dipengaruhi sentimen ekonomi AS



Bengang selalu ‘dibandingkan’, cucu bakar rumah

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker