Mahu bercuti atau pilih balik kampung?

PENGUMUMAN kerajaan ming­gu lalu yang membenarkan semua penduduk termasuk yang berada dalam Fasa Satu, Pelan Pemulihan Negara (PPN) melancong ke Pulau Langkawi bermula Khamis ini sedikit sebanyak mele­gakan rakyat.

Rata-rata mereka menyambut baik langkah Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia (MOTAC) yang telah membuka peluang untuk rakyat ‘membebaskan’ diri selepas penat bertarung dengan Covid-19.

Bagi rakyat, ini adalah salah satu hadiah istimewa untuk reward diri selepas berhempas-pulas berkurung di rumah.

Menurut Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya Datuk Seri Nancy Shukri, walaupun boleh dikunjungi, namun pengunjung perlu memohon kebenaran Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk melancong ke pulau tersebut.

Selain itu katanya, pelancong juga tertakluk kepada prosedur operasi standard (SOP) antara­nya adalah kebenaran melancong itu terhad kepada kepada pelancong domestik yang lengkap dua dos vaksinasi.

Tambah beliau, tiada had umur ditetapkan untuk kemasukan ke Pulau Langkawi dan individu berumur bawah 18 tahun perlu bergerak bersama penjaga yang lengkap divaksinasi.

Oleh itu, bagi mereka yang sudah lama ‘berhajat’ ke pulau bebas cukai itu, pastikan semua SOP dan syarat dipatuhi.

Bagi yang antivaksin, mereka hanya mampu ‘melopong’ dari celah tingkap rumah masing-masing.

Namun, bagi sesetengah penduduk, selain bercuti mereka mengharapkan pengumuman lebih besar daripada kerajaan iaitu kebenaran rentas negeri kerana rata-rata mereka sudah dua kali beraya di perantauan.

Berdasarkan penelitian penulis di laman sosial, ramai yang ‘menaruh’ harapan besar kepada kerajaan pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob agar segera membuka pintu sempadan negeri.

Kata mereka, tiada ‘hadiah’ lebih bermakna selain dapat bertemu dan berkumpul dengan seluruh ahli keluarga di kampung.

Selaras dengan hasrat seluruh rakyat itu, Presiden Persa­tuan Pakar Perubatan Kesihatan Awam Malaysia, Datuk Dr. Zainal Ariffin Omar sebelum ini ada mengulas mengenai kelonggaran rentas negeri.

Beliau berkata, kelonggaran pergerakan wajar diberi memandangkan negara sudah mencapai liputan imunisasi yang tinggi iaitu melebihi 60 peratus populasi dewasa.

Bagaimanapun katanya, kelonggaran itu perlu terhad dalam kalangan individu yang telah melengkapkan suntikan vaksinasi.

“Kalau nak rentas negeri kerana mahu pulang ke kampung untuk menziarahi orang tua boleh, tapi pastikan mereka (orang tua) kita juga sudah lengkap divaksinasi.

“Ini kerana risiko untuk seseorang menjangkiti ahli keluarga yang belum divaksin itu masih ada. Sekarang ini liputan imunisasi sudah tinggi, jadi tiada sebab lagi untuk seseorang itu tidak mendapat vaksin,” ujarnya.

Walaupun begitu, Zainal Ariffin mengingatkan semua pihak supaya tidak melakukan aktiviti sosial seperti penganjuran majlis atau kenduri yang membabitkan orang ramai berkumpul.

Larangan itu katanya, bagi mengelakkan tercetusnya kluster-kluster baharu dalam komuniti dan juga masyarakat sekitar.

Justeru, apapun pilihan anda, yang penting kita perlu sentiasa mengamalkan SOP dan arahan yang telah ditetapkan pihak berkuasa, jangan sampai kita dikurung sekali lagi.

Ingat, jangan salah gunakan ‘kebebasan’ yang ada jika tidak mahu susah di kemudian hari.

Mahu bercuti atau pilih balik kampung?


Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:

MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214

Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Ismail Sabri Ulangi Keajaiban Tun Abdul Razak

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker