Anwar jahil perlembagaan, speaker tiada kuasa tentukan majoriti PM

Anwar jahil perlembagaan, speaker tiada kuasa tentukan majoriti PM. Timbalan Menteri Tenaga dan Sumber Asli, Ali Biju menyanggah kritikan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim terhadap speaker Dewan Rakyat, Azhar Azizan Harun apabila mengatakannya “tidak layak memegang jawatan tersebut”.

Anwar mendakwa Azhar gagal memaklumkan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin yang dia telah hilang majoriti setelah beberapa ahli parlimen Umno menarik sokongannya kepadanya.

Ali berkata, Speaker tidak mempunyai kuasa di bawah Perlembagaan Persekutuan untuk memberitahu perdana menteri mengenai apakah dia mempunyai majoriti.



“Berdasarkan Artikel 43 (4) Perlembagaan Persekutuan, akhirnya perdana menteri yang memutuskan apakah dia mempunyai majoriti di Dewan Rakyat.

“Sekiranya speaker memberitahu PM secara rasmi tentang apakah dia memiliki majoriti, speaker akan bertindak di luar bidang kuasa dan kekuasaannya,” katanya dalam satu kenyataan.

Semalam, Anwar dipetik oleh The Vibes mempersoal apakah Azhar cuba menutup kelemahan kerajaan yang telah kehilangan majoriti.

Ali, yang sebelum ini merupakan naib presiden PKR sebelum menyertai Perikatan Nasional tahun lalu, mempersoalkan apakah Anwar sengaja membelakangkan Perlembagaan.



“Sangat memalukan apabila pemimpin pembangkang, yang telah menjadi anggota parlimen selama beberapa dekad, sama sekali tidak tahu fakta ini atau lebih teruk lagi, dia sedar sepenuhnyatapi sengaja mengelirukan orang ramai untuk melancarkan serangan hebat terhadap speaker dan institusi parlimen.

Menyifatkan serangan bekas bosnya terhadap speaker itu sebagai “benar-benar berniat jahat”, Ali juga mengecam pemimpin pembangkang itu kerana bercita-cita untuk menjadi perdana menteri.

Ahli Parlimen Saratok itu mengingatkan Anwar bahawa perdana menteri telah menetapkan 7 September untuk usul percaya dibawa ke Dewan Rakyat.

Muhyiddin mendapat sokongan 23 ahli parlimen Umno setelah 15 ahli parlimen Umno menarik balik sokongan terhadapnya.



Ini bermaksud Muhyiddin hanya mendapat sokongan daripada 100 ahli parlimen iaitu kurang 11 untuk mendapat majoriti mudah.

Anwar jahil perlembagaan, speaker tiada kuasa tentukan majoriti PM


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU




Nama Najib dan Ku Li disebut-sebut PM Interim

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker