[VIDEO] Al-Fatihah: Pelakon Soraya Abdullah Meninggal Dunia, Jenazah Dibungkus Dalam Plastik.

Berita sedih datang dari dunia hiburan di Indonesia, artis Soraya Abdullah meninggal dunia pada hari Isnin, 1 Februari. Melalui Instagram, pelakon drama,  Umi Pipik menerangkan punca kematian Soraya Abdullah.

“Innalillahi wa innailaihi rojiun …. Selamat tinggal, sahabatku … Soraya Abdullah, “tulis Umi Pipik

“Allah lebih menyayangi kamu, wahai wanita syurga, aku percaya dan bersaksi bahawa kamu adalah orang yang baik dengan segala kekuranganmu,” tulis Umi Pipik dengan emoji yang menangis di Instagram.

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=1dUwTxSav7c[/embedyt]

Dalam muat naik itu, Umi Pipik memasukkan foto dirinya bersama Soraya Abdullah. Sebagai rakan, Umi Pipik mengakui bahawa dia merasa sangat kehilangan kerana kematian Soraya Abdullah.

Soraya Abdullah meninggal dunia setelah diuji positif virus covid-19 dengan asma komorbid. Pengebumian pelakon sinetron itu menggunakan protokol kesihatan covid-19 dengan membungkus mayat itu dalam plastik dan meletakkannya di dalam keranda.

Love you Aya,” tulis Ummi Pipik memperlihatkan peti jenazah Soraya Abdullah.

Diketahui, sebelum Soraya Abdullah meninggal dunia, dia telah dimasukkan ke hospital selama dua minggu dalam keadaan kritikal.

Dia juga pernah meminta untuk mencari penderma plasma darah untuk pemulihannya. Namun, dilaporkan bahawa Soraya Abdullah meninggal dunia pada hari Isnin (1/2) semalam.

Soraya Abdullah sering muncul dalam pelbagai iklan produk. Soraya dilahirkan pada 3 Ogos 1978. Sebagai anak seni, dia telah membintangi sejumlah sinetron, seperti Tersanjung, Kehormatan, Hidayah, Lilin Kecil, dan Misteri Ilahi.

Berhijrah

Setelah berhijrah pada tahun 2005, Soraya telah muncul membintangi beberapa sinetron berkisarkan keagamaan iaitu dua di antaranya Hidayah dan Misteri Ilahi. Sebagai tambahan, Soraya pernah berlakon dalam filem berjudul ‘Tato’ pada tahun 1997.

Sepanjang kerjayanya di dunia hiburan, Soraya Abdullah terkenal dengan penampilannya yang seksi. Namun, semua itu berubah setelah dia memutuskan untuk tinggal di sekolah agama di Bogor selama 40 hari, kerana terkesan dengan perceraiannya.

Setelah itu, Soraya Abdullah memutuskan untuk mengenakan purdah dan tudung pada tahun 2015.-Murai

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker