Makan telur penyu mainan politik kotor

Makan telur penyu mainan politik kotor. Timbalan Ketua Menteri, Datuk Seri Bung Moktar Radin menafikan gambar tular berkaitan hidangan telur penyu yang dikaitkan dengannya.

Semalam, satu gambar tular dalam media sosial menunjukkan Bung Moktar bersama Pemimpin Pembangunan Masyarakat (PPM) Dewan Undangan Negeri (DUN) Lamag sedang menikmati hidangan yang didakwa turut mempunyai telur penyu.

Bung Moktar berkata, apa yang disebarkan itu hanya fitnah yang cuba menjatuhkan kerjayanya dalam bidang politik. Tindakan itu juga dilihat mahu mewujudkan persepsi tidak baik terhadapnya dan satu langkah murahan demi kepentingan peribadi.

“Inilah fitnah yang dimanipulasi oleh mereka yang tidak bertanggungjawab untuk menjatuhkan karier politik saya dengan isu yang terlalu murahan dan tidak bertamadun.

“Gambar ini sudah lama, sejak sebulan yang lalu, sememangnya ini tidak betul,” katanya dalam satu kenyataan semalam.

Pemilik asal gambar itu menerusi akaun Facebooknya, Rapidcdorezo mendakwa gambar tersebut disunting pihak tidak bertanggungjawab.

Rezo mendakwa gambar makanan di atas meja itu sebenarnya adalah telur ayam yang sudah direbus serta dikupas kulit dan ia bukanlah telur penyu seperti didakwa.

Terdahulu, Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, Datuk Jafry Arifin menyatakan beliau telah mengarahkan Jabatan Hidupan Liar (JHL) Sabah untuk menjalankan siasatan mengenai dakwaan tersebut.

Jafry, yang juga Setiausaha UMNO Sabah meminta semua pihak memberikan ruang kepada agensi berkaitan untuk menjalankan tugas terlebih dahulu.

Berdasarkan undang-undang, penyu adalah haiwan yang dilindungi sepenuhnya di bawah Enakmen Hidupan Liar 1987 di Sabah maka, penjualan sebarang hasil termasuk telur haiwan ini adalah satu kesalahan

Makan telur penyu mainan politik kotor


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU

 


Politik UMNO semakin buruk dengan penangguhan pemilihan parti

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker