Harga ayam melambung kerana bangau


Harga ayam melambung.
– Pemerintah salahkan peniaga.
– Peniaga salahkan pemborong.
– Pemborong salahkan penternak.
– Penternak salahkan harga dedak.

Last-last pemerintah kata harga dedak adalah diluar kawalan kerajaan sebab harga soya dan jagung dunia diimport untuk menghasilkan dedak turut mencanak naik.

“20 April 2021: Kenaikan harga dedak naik di peringkat global, di luar kawalan kerajaan”
https://www.utusan.com.my/berita/2021/04/kenaikan-harga-dedak-berlaku-di-peringkat-global/

Adakah ini benar-benar di luar kawalan kerajaan?

Selain harga dedak, langkah kerajaan untuk tarik balik diskaun elektrik dan tidak meletakkan harga lantai bagi minyak tahun lepas seperti disaran saya bulan Mac lalu turut menyumbangkan kepada kenaikan harga semua barang.

(Misalnya, sayur tak makan dedak tapi harga turut naik)

Sebab itu, BNM sudah memberi amaran bahawa inflasi akan melebihi 5% dalam suku ke-2 tahun ini – iaitu tepat pada masa Raya.

Tapi memang benar bahawa dedak merupakan antara bahagian kos terbesar bagi harga ayam dan memang kenaikan harga soya dan jagung menyumbang kepada harga dedak.

Tapi bukan saja harga soya dan harga jagung naik tapi harga kebanyakkan komoditi pertanian dunia mencanak naik juga di seluruh dunia termasuk harga sawit akibat kekurangan stok setelah pengeluaran tergendala pada tahun lepas ketika seluruh dunia buat lockdown yang memanjang.

(Itulah sebab harga sawit naik mencanak juga. Bukan kerana usaha kerajaan).

Namun, Malaysia ada pilihan.

Kerajaan BN dahulu telah mengenakan cukai dunia runtuh (windfall tax) sebanyak 3% apabila harga minyak sawit melebihi RM3,000 satu tan (diturunkan ke RM2,500 oleh kerajaan PH dahulu).

Apabila harga sawit mula melepasi RM3,000 satu tan pada akhir tahun lepas, kerajaan PN sudah menjangka untuk mengutip cukai durian runtuh sebanyak RM500 juta.

“30 Nov 2021: Kerajaan dijangka peroleh RM500j dari cukai durian runtuh sawit tahun depan”

Kerajaan dijangka peroleh RM500j dari cukai durian runtuh sawit tahun depan

Kini, harga sawit sudah melebihi RM4,300 maka hasil dari durian runtuh ini lagi besar.

Jika tak cukup, boleh naikkan kadar cukai dari 3% ke 5% sebab ianya tidak memberi kesan yang besar kepada keuntungan pengeluar sawit di Malaysia sebab minyak sawit amat tinggi sekarang.

Maka hasil dari cukai durian runtuh ini boleh digunakan untuk memberi subsidi untuk dedak ayam untuk menurunkan semula harga ayam selagi harga komoditi tinggi dan selagi ekonomi pendapatan dan kadar pengangguran belum memulih.

Tapi kerajaan PN tak buat begini tetapi memilih jalan mudah untuk kenakan harga kawalan yang agak rendah (berbanding harga pasaran sebelum ini) bagi ayam untuk tempoh sebulan yang tidak menyelesaikan punca utama kenaikan harga ayam iaitu harga dedak.

Tapi kaedah ini ada risikonya sebab ianya mungkin membawa kepada kekurangan bekalan ayam atau kerugian yang besar bagi peniaga, pemborong atau penternak sebab siapa yang nak jual barang jika ianya pada harga yang merugikan?

Nanti tak cukup bekalan ayam masa raya, orangramai marah pulak.

Sebab itu, kerajaan boleh timbang cadangan saya.

(Jika cukai durian runtuh sawit masih tak cukup untuk subsidi dedak atau subsidi ayam, boleh cuba tarik balik dan agihkan semula dedak kepada Jkom)

Kerajaan PN juga perlu menyambung dan memperkasakan usaha yang dimulakan kerajaan BN dahulu untuk gunakan sisa industri kelapa sawit iaitu rung kelapa sawit untuk ganti soya dan jagung dalam penghasilan dedak agar kos dedak boleh dikurangkan lagi.

Najib Razak

KPDNHEP keluarkan notis susulan harga ayam cecah RM10 sekilo

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker