Pemuda PAS beri ‘Amaran’ pada UMNO, Usah biadab depan ayahanda kami

Nampaknya ada yang tidak selesai selepas persidangan tahunan Pemuda Umno Malaysia menutup tirainya petang semalam.

Berdasarkan beberapa kenyataan dibuat di media sosial malam tadi Pemuda PAS dilihat sangat tersinggung dengan ucapan disampaikan Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki.

Keadaan itu mendorong seorang pemimpin pertengahan Pemuda PAS memberikan amaran kepada Umno agar tidak “biadab” kepada pemimpin mereka hari ini.

Hantara itu dibuat Timbalan Ketua Pemuda PAS Selangor Mohamed Sukri Omar di media sosial dan dikongsi akaun Pemuda PAS Pusat pagi ini.

Menurut kenyataan tersebut Pemuda PAS mereka menasihatkan Asyraf Wajdi agar tidak menjadi “poyo sangat” dan mendakwa “pengkhianatan persepakatan” mereka bermula dengan sokongan diberikan pemimpin Umno kepada Anwar Ibrahim.

Pemuda PAS juga tidak senang dengan tindakan Asyraf Wajdi mengaitkan hubungan mereka dengan Bersatu melalui analogi kisah hubungan Khawarij dan Sayidina Ali Abi Talib.

“Jangan poyo sangat rasa diri macam Saidina Ali, bossku.

“Suka saya ingatkan pengkhianatan persepakatan ini bermula dengan sokongan pada Anwar Ibrahim sebagai PM. Itukah nilai setiakawan? Jujur dan ikhlas? Demi survival ummah?” katanya.

Takkan berdiam diri

Mohamed Sukri juga berkata Pemuda PAS sedia menyambut cabaran jika Pemuda Umno membuka gelanggang di depan ketua mereka, Khairil Nizam Khiruddin, yang hadir dalam perasmian persidangan sayap Umno itu semalam.

“Bukan anak jantan jika bercakap seorang diri. Tak ubah bagai orang gila yang berasa jaguh sedangkan bersilat langkahnya sumbang,” katanya.

Mohamed Sukri kemudian memberikan amaran: “Amaran kami, usah biadab dengan tetamu esok. Jika ayahanda kami dicederai. Kami bersedia menghadapi kalian, serta sekali-kali tidak akan berdiam diri!”.

Pagi ini Umno akan mengadakan persidangan tahunan untuk 2020 selepas tertangguh tahun lalu akibat ancaman Covid-19.

Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi akan menyampaikan ucapan dasar. Dua pemimpin tertinggi PAS – Abdul Hadi Awang dan Tuan Ibrahim Tuan Man – dijangka hadir sebagai tetamu kehormat.

Selain Bersatu, Umno juga menunjukkan rasa kurang senang mereka dengan situasi semasa apabila PAS – yang memeterai piagam Muafakat Nasional – turut menjadi sebahagian daripada komponen Perikatan Nasional atas alasan perpaduan.

 

Sementara itu Khairil Nizam sendiri kelihatan tersinggung dengan apa yang berlaku semalam. Justeru dia memuat naik hantaran yang berlapik semasa mengulas isu tersebut.

Memetik ayat 19, 20 dan 21 dari surah ar-Ra’d Khairil Nizam berkias: “Balik dari PAU tadi jumpa ayat ini. Allah. Sejuk hati walau cuaca hari ini agak panas.”

Khairil Nizam menyentuh isu perjanjian dan orang yang mencabulinya.

“Oleh kerana itu saya yakin, penyatuan ummah ini bukan hak ekslusif PAS dan Umno sahaja.

“Ia mestilah melibatkan semua pihak, termasuk semua jenis parti politik lain, NGO, NGI yang menerima kepimpinan Islam,” katanya dengan mengakhiri hantaran tersebut dengan beberapa tanda pagar termasuk #SayaTetamu dan #PAU2020.

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker