LFL dakwa timbalan menteri guna LGBT alih isu sebenar

Kumpulan peguam Lawyers for Liberty (LFL) mendakwa timbalan menteri hal ehwal agama Ahmad Marzuk Shaary menggunakan komuniti lesbian, gay, biseksual, dan transgender (LGBT) untuk mengalihkan perhatian daripada masalah sebenar.

Ini setelah Ahmad Marzuk mengatakan bahawa Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Akta 355) perlu diperkuat untuk menjatuhkan hukuman yang lebih berat terhadap LGBT.

“(Ini) tidak lebih dari sekadar muslihat politik murah untuk mengalihkan perhatian daripada masalah sebenar yang sedang mempengaruhi rakyat Malaysia,” kata penyelaras LFL, Zaid Malek.

“Ini lebih jelas apabila kita mempertimbangkan hakikat bahawa umat Islam Malaysia masih dalam keadaan terkejut dan bingung dengan skandal kartel daging halal selama 40 tahun yang didedahkan baru-baru ini; namun sorotan sekali lagi diberikan kepada LGBT,” katanya.

Zaid Malek

 

Skandal kartel daging halal melibatkan tuduhan penyeludupan daging meragukan yang kemudian dijual sebagai produk halal.

Semalam Ahmad Marzuk mengatakan bahawa ada keperluan untuk meminda Akta 355 bagi mengenakan hukuman lebih berat terhadap LGBT.

Zaid, bagaimanapun, mempersoalkan bagaimana hukuman yang lebih berat akan dapat menangani isu berkenaan.

Sebaliknya, dia mengatakan bahawa ini adalah gangguan yang disasarkan yang akan melanggar hak perlembagaan LGBT untuk diperlakukan sama di hadapan undang-undang.

Pendirian Ahmad Marzuk terhadap LGBT hadir dua minggu setelah pengusaha kosmetik Nur Sajat Kamaruzzaman mencuri tumpuan selepas mendakwa dilayan secara buruk dan diserang ketika disiasat oleh beberapa pegawai Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) pada 6 Januari.

“Kami sangat menasihatkan pihak berwajib untuk tidak menggunakan komuniti LGBT secara berkala sebagai sasaran untuk dilihat sebagai parti yang warak dalam parti politik tertentu yang terdiri daripada kerajaan.

“Mensasarkan komuniti LGBT / transgender tidak membantu siapa pun, dan hanya akan membahayakan warganegara yang seharusnya dilindungi,” katanya.

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker