5 fakta yang tidak pernah anda ketahui mengenai Sultan Selangor


Semalam merupakan Hari Keputeraan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah yang ke-75.

Baginda merupakan tokoh yang sangat dihormati dan pemerintah yang tegas tetapi adil, begitu disayangi oleh rakyat jelata di bawah daerah takluknya, negeri Selangor Darul Ehsan yang aman makmur.

Duli Yang Maha Mulia Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj Ibni Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Alhaj dimasyhurkan sebagai Sultan Selangor ke 9 pada 22 November 2001 bersamaan dengan 6 Ramadhan Tahun 1422 Hijrah.

Pemasyhuran Baginda adalah berikutan kemangkatan Paduka Ayahanda Baginda Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Alhaj pada 21 November 2001.



Baginda kemudiannya ditabal dan dimahkotakan dengan penuh Adat Istiadat Diraja di Balairung Seri, Istana Alam Shah, Klang dalam Istiadat Pertabalan dan Kemahkotaan pada 8 Mac 2003 bersamaan dengan 5 Muharram 1424 Hijrah.

Dalam kita meraikan Hari Keputeraan Baginda, sambil menikmati hujung minggu ini, apa kata kita hayati beberapa fakta menarik mengenai Sultan kesayangan kita ini.

1. Nama yang sangat bermakna

Baginda adalah putera sulung D.Y.M.M. Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Alhaj dan Y.M.M Paduka Bonda Raja Selangor, Raja Saidatul Ihsan binti Tengku Badar Shah.



Nama kelahiran Sultan Sharafuddin ialah Tengku Idris Shah.

Setelah menggantikan ayahandanya, baginda kemudian menggunakan nama asal, Sharafuddin yang bermaksud ‘pencerahan agama’ dalam bahasa Arab.

Nama penuh Baginda adalah Sultan Sharafuddin Idris Shah Al-Haj Ibni Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah AlHaj.

2. Seorang pengembara



Sultan Sharafuddin begitu meminati aktiviti lasak terutama belajar. Dalam ekspedisi pelayaran selama 22 bulan yang dilancarkan pada tahun 1995, Baginda telah mengelilingi dunia dengan kapal layarnya, S.Y. Jugra.

Sejak itu, acara pelayaran utama Regatta Antarabangsa Raja Muda Selangor dinamakan bersempena dengan nama Baginda.

Pencapaian tertinggi di dalam kegiatan sukan lasak ialah apabila nama Baginda telah terukir di dalam “Malaysia Book of Records” sebagai “The First To Sail Around The World” dan “The First To Complete Peking-Paris Motor Challenge” pada tahun 1998.

Selain menakluki lautan, Baginda turut mendaki Gunung Kinabalu pada usia 30 tahun.



Baginda mendapat pengiktirafan sebagai Putera Inspirasi dan banyak lagi pengiktirafan yang dianugerahkan kepada Baginda berkaitan dengan “maritime”. Baginda dilantik sebagai Penaung kepada Persatuan-Persatuan Sukan dan Seni.

3. Baginda peminat sukan pemotoran

Sultan Sharafuddin juga merupakan penggemar sukan pemotoran. Baginda telah mengambil bahagian dalam perhimpunan dan perlumbaan sendiri serta melakukan perjalanan di jalan raya dunia secara meluas.

Pada tahun 1977, Sultan Sharafuddin mengambil bahagian dalam cabaran motor Peking ke Paris dan menempuh jarak 16,000 km yang menakjubkan dalam 43 hari.



Baginda menempuh hamparan luas antara Beijing dan Paris pada tahun 1932 dengan Ford Model B, melewati kawasan yang berbahaya dan menyeberangi dua benua. Atas pencapaian ini, Baginda telah dianugerahkan pingat perak.

Menurut beberapa catatan, Sultan Sharafuddin telah terperangkap dalam ribut pasir ketika melewati padang pasir Mongolia menyebabkan Baginda terpaksa berlindung di dalam keretanya.

Beberapa tahun sebelumnya, pada tahun 1986, Baginda juga menempuh perjalanan dari Kota Kinabalu hingga ke Kuching dengan Proton Saga, menempuh perjalanan lebih dari 1,000 km.

4. Baginda mempunyai hobi peribadi



Mungkin sukar bagi masyarakat untuk membayangkan raja dan pemerintah mempunyai hobi peribadi mereka sendiri, apatah lagi dengan peranan dan tanggungjawab dalam pentadbiran.

Namun, Sultan Sharafuddin akan meluangkan waktu untuk menikmati hobi di antaranya membaca, fotografi, mengumpul setem dan mengumpulkan barangan antik.

Baginda turut berkenan mengumpul koleksi senjata tradisional Melayu yang mana, hanya tetamu istimewa dan bertuah sahaja dapat melihatnya.

5. Baginda memelihara hujung minggu Selangor

Sudah sekian lama masalah ini diselesaikan tetapi pada tahun 2013 beberapa pihak mencadangkan agar hujung minggu di Selangor diubah menjadi hari Jumaat dan Sabtu.

Beberapa negeri telah melakukan dan terdapat banyak pertanyaan mengenai apakah Selangor akan mengikutinya.

Perbahasan masih berlanjutan ketika Sultan Sharafuddin masuk untuk berkongsi pendapatnya – hujung minggu itu harus dilestarikan sebagaimana adanya.

Alasan yang diberikan adalah atas pendirian Baginda termasuk rakyat Selangor juga tidak mengeluh dengan keadaan hujung minggu sekarang.

Di samping itu, mengubah cara bekerja hujung minggu akan memberikan impak yang buruk kepada perhubungan perniagaan antarabangsa sekaligus menjadi tamparan bagi Selangor, sebuah negeri yang sangat makmur.

Oleh itu, berkat campur tangan Sultan Sharafuddin, rakyat Selangor masih dapat tidur selesa pada hari Sabtu dan Ahad.

Sultan Selangor bimbang kes Covid-19 setiap hari

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker