Abu yang mengundang pilu.

oleh Chew Hoong Ling

Umur saya belum lagi membelek muka ke-4. Cerita tentang komunis cuma melalui mata pelajaran Sejarah dan Pengajian Am di sekolah sahaja. Ditambah ilmu daripada pembacaan luas dan naratif moyang, namun tidak dapat dibayangkan kekejaman yang dilakukan.

Terngiang-ngiang dalam kepala apabila guru Tingkatan Enam berbincang tentang komunis dan mengakhiri kelas dengan ayat “Kegiatan komunis mungkin sudah dibanteras tetapi idealogi itu masih berlegar dalam minda manusia. Amat bahaya jika dijentik, jangan biar idea itu menjadi realiti dalam sejarah negara kita lagi”

“???????? ??????? ??????? ????? ?????????? ?????? ???????? ??? ????? ???????? ????? ????? ???????. ???? ?????? ???? ????????, ?????? ???? ???? ??? ??????? ??????? ????? ??????? ?????? ???? ????”



Saya masih tidak memahami pada masa itu. Berdekad kemudian, Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dimansuhkan tetapi diganti dengan SOSMA. Sebagai pejuang kebebasan dan pemuda era modern, sebenarnya saya tidak bersetuju dengan kedua-dua ISA dan SOSMA. Walau bagaimanapun, pemimpin pada masa itu berkata kegiatan pengganas masih berleluasa. Saya tidak percaya.

Berlaku pula keganasan di Sabah yang seperti mahu membuktikan kesahihan kegiatan pengganas. Kebelakangan ini, SOSMA terpakai untuk beberapa yang disyaki dalam LTTE.

Sejujurnya, saya tidak terasa apabila Chin Peng mahu pulang ke negara dan bercita-cita untuk meninggal dunia dalam negara. Manusia itu kemudian sudah meninggal dunia. Semua soalan saya pun tak mungkin terjawab.

Tidak saya sangka, abu Chin Peng diseludup kembali ke Malaysia. Banyak pula berulang cerita tentang pembunuhan yang berlaku, kekejaman komunis, dan akhirnya perbahasan dalam Dewan Rakyat, kata-kata Santubong YB Dato’ Sri Dr. Wan Junaidi bin Tuanku Jaafar. Malah, Cameron Highlands yang begitu diam pun bersuara. Siapa sangka perbahasan itu sebenarnya memberi kesan kepada saya.



Emosi yang dibawa dalam dewan itu bukan berbaur politik tetapi sarat dengan kesedihan menyelubungi pengalaman mereka yang pernah melaluinya. “Ambush” yang diceritakan dan pembunuhan di depan mata mereka itu cukup menyayat hati saya. Ribuan anggota yang gugur dalam medan perjuangan itu sesungguhnya pengorbanan yang amat besar.

Saya mula memahami. Jika abu itu dibawa pulang secara diam dan ditabur di mana-mana pun, mungkin tidak akan tercetus bicara lanjut. Tetapi, segelintir ini mencetak kain rentang dan mewar-warkan hal itu secara terbuka tanpa menjaga sensitiviti ahli keluarga anggota yang terkorban akibat kegiatan komunis.

Saya mula merasakan hal ini seperti satu cabaran dibuat untuk mengubah sejarah negara, mensucikan kembali ideologi komunis dan terang lagi bersuluh mereka mahu membuktikan kehebatan mereka. Malah, mereka terbuka menyatakan mereka tidak bersalah mengikut undang-undang. Jika dibiarkan berterusan tanpa siasatan dan tindakan, saya percaya ideologi komunis akan menular dan bertapak kembali.

Kata-kata guru Pengajian Am saya itu masih terbukti benar. “Kegiatan komunis mungkin sudah dibanteras tetapi idealogi itu masih berlegar dalam minda manusia. Amat bahaya jika dijentik, jangan biar idea itu menjadi realiti dalam sejarah negara kita lagi”



“???????? ??????? ??????? ????? ?????????? ?????? ???????? ??? ????? ???????? ????? ????? ???????. ???? ?????? ???? ????????, ?????? ???? ???? ??? ??????? ??????? ????? ??????? ?????? ???? ????”

Hoong Ling
28/11/2019

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker