Ahli politik Indonesia sindir Dr M tak tahu Siti Aisyah bebas melalui rundingan

Ahli politik Indonesia menyindir kenyataan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad yang tidak mengetahui pembebasan Siti Aisyah daripada tuduhan membunuh abang pemimpin Korea Utara, Kim Jong Nam, semalam adalah hasil rundingan kerajaan Indonesia dan Malaysia.

“Kalau baca komen Mahathir jadi malu. Setelah ada tuntutan yang berjaya, tetapi masih banyak masalah tak diselesaikan mengenai warga Indonesia di luar negara,” kata Wakil Ketua Dewan Perwakilan Rakyat, Fadli Zon memetik laporan DetikNews.

Semalam, Mahathir dilaporkan menafikan pembebasan Siti Aisyah adalah hasil rundingan kedua-dua negara.

“Ini keputusan yang dibuat oleh mahkamah, dia dibicarakan dan didakwa ditarik balik. Itu proses yang mengikut undang-undang, ada hak tarik balik pendakwaan, itu dilakukan.



“Saya tak tahu perincian sebab-sebabnya tapi pendakwa raya boleh tarik balik pendakwaan,” kata Mahathir.

Kenyataan Mahathir itu bercanggah dengan kenyataan Menteri Hukum dan Hak Asasi Manusia Indonesia, Yasonna H Laoly, semalam yang berterima kasih kepada seluruh kepemimpinan kerajaan Malaysia terutama Mahathir dan Peguam Negara, Tommy Thomas.

Jelas Yasonna, kedua-dua pemimpin berkenaan memberikan maklum balas positif terhadap permohonan pihaknya untuk membebaskan Siti Aisyah daripada tuduhan terbabit hingga menjadi kenyataan, semalam.

Mengulas lanjut, Fadli berkata Mahathir sepatutnya dinasihati agar tidak merosakkan senario kerajaan Indonesia.



“Sepatutnya ada yang menasihati PM Mahathir agar jangan bercakap terlalu jujur. Merosakkan senario ‘kepahlawanan’ membebaskan Siti Aisyah,” katanya.

Mahkamah Tinggi Shah Alam semalam melepas tanpa membebaskan Siti Aisyah daripada pertuduhan membunuh Jong Nam, selepas Pejabat Peguam Negara menarik balik pendakwaan terhadapnya mengikut Seksyen 254(1) Kanun Acara Jenayah.

Siti Aisyah dan seorang warga Vietnam, Thi Huong, didakwa bersama 4 lagi yang masih bebas, membunuh Jong Nam di Balai Berlepas Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (klia2) pada jam 9 pagi 13 Februari 2017.

FMT



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker