Syarikat tipu subsidi upah, ‘AWAS’ anda akan diperangi – Perkeso

 

Dalam usaha untuk menolong syarikat yang berdepan kesukaran semasa pandemik Covid-19, kerajaan memberikan dana untuk mensubsidi upah pekerja di bawah Program Subsidi Upah (PSU).

Namun, sejak program itu dimulakan pada bulan April tahun lalu dan kali ketiga ketiga hingga kini, terdapat banyak percubaan untuk menipu Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso), yang menguruskan PSU.



Selain perlu memastikan syarikat yang layak mendapat pertolongan, Perkeso juga harus mencurahkan sumber daya untuk memerangi penipuan.

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Perkeso Mohammed Azman Aziz Mohammed memberitahu Malaysiakini bahawa pada akhir bulan lalu, organisasi itu telah memulakan tindakan terhadap hampir 300 syarikat untuk mendapatkan semula dana yang telah dituntut secara salah.

Dalam satu kes, sebuah syarikat secara salah menuntut RM282,600 untuk 52 pekerja, dan kes lain, RM195,600 dituntut untuk 38 pekerja antara bulan Mei hingga Oktober tahun lalu.

Para pengarah kedua-dua syarikat itu ditangkap oleh SPRM, yang telah bekerjasama dengan Perkeso untuk memerangi penipuan. Perkeso juga mendapat bantuan dari Jabatan Perundangan Kementerian Sumber Manusia.



“Perkeso berhak menuntut semula bayaran PSU yang diterima majikan jika mereka gagal memenuhi syarat-syarat yang telah ditetapkan termasuk tidak memberi maklumat yang betul dan tepat.

“Tindakan undang-undang pula boleh diambil terhadap majikan yang mengemukakan permohonan dan tuntutan palsu.

“Setakat 31 Januari 2021, Perkeso telah mengambil tindakan terhadap 287 majikan dengan mengemukakan notis tuntutan bayaran balik PSU yang diterima majikan berikutan siasatan mendapati aduan pekerja berasas,”

Dia juga menjelaskan bahawa syarikat yang menipu telah menggunakan berbagai strategi untuk mencuba dan memanfaatkan PSU yang bertujuan untuk menolong syarikat membayar gaji pekerja mereka.



Azman berkata, beberapa syarikat mengemukakan nama pekerja yang tidak memenuhi syarat untuk PSU atau menuntut subsidi untuk kakitangan yang telah diberhentikan.

Ada juga yang tidak membayar kakitangannya walaupun mendapat subsidi, sementara yang lain menggunakan ‘syarikat cengkerang’ (shell company) untuk menipu Perkeso.

 

Cara memeriksa dan melaporkan penipuan



Bagaimanapun, Azman mengatakan Perkeso mempunyai mekanisme untuk memeriksa syarikat dan mengesan kemungkinan penipuan.

“Setiap permohonan PSU yang diterima dan kelulusan akan diproses berdasarkan rekod pendaftaran dan caruman kepada Perkeso di portal Assist. Menerusi kaedah ini, Perkeso dapat mengenal pasti syarikat-syarikat (cengkerang) tersebut,” katanya.

Dia mengatakan pekerja juga dapat memainkan peranan dengan memeriksa apakah majikan menyalurkan subsidi subsidi itu yang seharusnya digunakan untuk gaji mereka.

Mereka dapat memeriksa sama ada majikan mereka telah memohon dan menerima PSU di https://prihatin.perkeso.gov.my/psu/.



Sekiranya pekerja mengesyaki majikan mereka tidak membayar gaji mereka dan sebaliknya menyeleweng subsidi itu, mereka boleh membuat aduan di eaduansip.perkeso.gov.my.

Pada akhir bulan lalu, Azman mengatakan Perkeso telah menerima 1,176 aduan yang merangkumi isu pembayaran gaji dan tuntutan yang mencurigakan.

Dia mengatakan tindakan pantas akan diambil setelah Perkeso menerima aduan itu.

“Pembayaran kepada majikan akan ditangguhkan sehingga siasatan dari pengadu diselesaikan,” tambah Azman.



 

Subsidi yang disasarkan

Mulai tahun ini, PSU 3.0 beralih ke pendekatan yang lebih disasarkan dengan fokus pada sektor pelancongan dan peruncitan. Sektor lain boleh memenuhi syarat untuk pembayaran sekali sahaja.

Permohonan subsidi dibuka sehingga 30 Jun dan jika diluluskan, mereka akan menerima bantuan gaji selama enam bulan.

Antara syarat untuk memohon PSU 3.0 ialah majikan mesti menunjukkan bahawa pendapatan mereka turun sebanyak 30 peratus. Perkeso akan membayar RM600 setiap pekerja, tetapi hadnya adalah 500 pekerja.

WSP 1.0 sebelumnya bermula dari April hingga September tahun lalu dan dilanjutkan dengan WSP 2.0 di bawah pakej Prihatin dari Oktober hingga Disember.

Menjelang Disember tahun lalu, Perkeso telah membayar sekurang-kurangnya RM12.21 bilion kepada lebih daripada 300,000 majikan.

Bagi PSU 3.0, ia telah menerima 57,186 permohonan dari majikan yang melibatkan 580,560 pekerja, dengan lebih daripada RM122.5 juta diedarkan.

Azman mengingatkan majikan yang menerima subsidi untuk menyalurkannya kepada pekerja mereka yang layak.

“Tindakan akan diambil terhadap majikan yang tidak bertanggungjawab.

“Perkeso tidak akan berkompromi dengan mana-mana majikan yang menyalahgunakan bantuan kerajaan kerana objektif inisiatif ini adalah untuk meringankan beban majikan dan pekerja,” katanya.

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker