Sapu habis, 37 lagi pegawai penguatkuasa KLIA diberkas SPRM

Sapu habis, 37 lagi pegawai penguatkuasa KLIA diberkas SPRM

Penahanan mengejutkan apabila 37 lagi pegawai penguatkuasa di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) diberkas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Tangkapan terbaru itu adalah hasil operasi Op Pum 2.0 terhadap penguatkuasa KLIA yang disyaki bersekongkol dan menerima rasuah daripada sindiket membawa masuk warga asing melalui pintu KLIA.



Suspek menggunakan modus operandi ‘Counter Setting’ atau ‘laluan kaunter khas’ bagi memudahkan warga asing memasuki Malaysia dengan menyamar sebagai pelancong.

Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Azam Baki berkata, kesemua suspek ditahan menerusi operasi khas dilakukan di sekitar Kuala Lumpur, Kelantan, Selangor, Negeri Sembilan, Pahang dan Johor semalam.

Katanya, mereka yang ditahan ini membabitkan 27 lelaki dan 10 wanita berusia lingkungan 20 hingga 40-an yang kini disiasat mengikut Seksyen 17(a) Akta SPRM 2009.

“Menerusi operasi ini, SPRM turut menemui wang tunai keseluruhannya berjumlah lebih RM1 juta iaitu lebih RM500,000 daripada seorang suspek di Pahang, lebih RM200,000 daripada suspek di Selangor, lebih RM170,000 daripada suspek di Johor serta lebih RM100,000 daripada suspek di Negeri Sembilan.



“Wang tunai ini dipercayai diperoleh hasil daripada rasuah yang diterima daripada sindiket yang membawa masuk warga asing di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur Terminal 1 (KLIA1) dan Terminal 2 (KLIA2),” katanya tadi.

SPRM juga turut menyita barangan kemas termasuk jongkong emas dan dinar emas, pelbagai jam tangan berjenama, kereta dan motosikal selain telefon bimbit pelbagai jenama.

Sementara itu di Mahkamah Majistret Putrajaya, Majistret Irza Zulaikha Rohanuddin membenarkan permohonan SPRM untuk menahan reman sembilan pegawai penguat kuasa membabitkan lima lelaki dan empat wanita selama 5 hari sehingga 17 September 2024.

Tindakan sama turut diambil di Mahkamah Masjistret Shah Alam, Selangor apabila Majistret Nur Syuhada Abdullah membenarkan lapan pegawai penguat kuasa lelaki dan tiga pegawai penguat kuasa wanita direman selama lima hari sehingga 17 September 2024.



Sementara itu di Negeri Sembilan, seramai tujuh pegawai penguat kuasa lelaki direman selama tujuh hari sehingga 19 September 2024 selepas permohonan reman dibuat SPRM di hadapan Majistret Syed Farid Syed Ali di Mahkamah Majistret Seremban.

Manakala di Melaka, tiga pegawai penguat kuasa lelaki dan seorang pegawai penguat kuasa wanita direman juga selama lima hari sehingga 17 September 2024 selepas permohonan dibenarkan Majistret Nabila Nizam di Mahkamah Majistret Ayer Keroh.

Selain itu di Kuala Lumpur, Majistret Haneefa Ariffin membenarkan empat penguat kuasa lelaki direman selama enam hari sehingga 18 September 2024.

Tiga lagi pegawai penguat kuasa membabitkan dua wanita dan seorang lelaki dibebaskan dengan jaminan SPRM selepas keterangan mereka selesai dirakamkan.



Pada 28 Ogos lalu, Azam Baki memaklumkan 46 pegawai penguat kuasa disyaki terbabit dengan sindiket yang membawa masuk warga asing menerusi modus operandi ‘counter setting’ di KLIA. HM

Sapu habis, 37 lagi pegawai penguatkuasa KLIA diberkas SPRM

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Fazura fail cerai terhadap Fattah

‘Tergamak hangpa bunuh dia, merangkaklah di Padang Mahsyar’



Al-Arqam ‘berevolusi’ selindung ajaran sesat

Nora Ariffin dedah detik perceraian, paksaan itu berlaku depan mata

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker