HARAM! UAI bidas pempengaruh dan NGO kayakan diri dengan duit derma

Tindakan sesetengah individu mahupun pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mengambil komisen ke atas kutipan derma adalah perbuatan haram.

Ini kerana menurut penceramah selebriti, Ustaz Azhar Idrus, ketika ini ramai yang cuba mengaut keuntungan mudah dengan berselindung di sebalik kutipan derma untuk masjid dan tahfiz, tetapi menyalahgunakan wang tersebut untuk kepentingan diri sendiri.

Azhar berkata, individu yang menjalankan aktiviti mengutip derma itu hanya dibolehkan mengambil upah tidak lebih empat peratus daripada jumlah kutipan diterima sahaja.



“Hanya dua atau hingga empat peratus sahaja dibenarkan syarak. Ini tidak, dapat derma RM100,000 untuk pondok, ambil untuk kita sahaja RM30,000.

“30 peratus yang diambil itu bukan kos pengurusan dah, biar kita ikhlas untuk menolong. Biar kita guna duit sendiri dan duit sumbangan untuk perkhidmatan.

“Apabila lama-kelamaan kita (kita mengambil duit sumbangan), kita akan lupa asal tujuan perbuatan kita (bantu surau atau masjid),” katanya pada sesi kuliah di sebuah masjid, baru-baru ini.

Mengulas lanjut, Azhar berkata, ramai ketika ini mudah lupa dan selesa menggunakan duit sumbangan orang ramai sehingga mampu menggajikan diri sendiri dan kakitangan dengan jumlah yang tinggi.



“Lama-lama jadi kaya macam tu ja (kaya hasil sumbangan orang ramai),” katanya.

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Status kewangan Nedim punca penceraian Nora Danish?

Aeril Zafrel Dipaksa Wawa Zainal Potong Rambut [VIDEO]



Jemaah Indonesia buat ibadah haji sambil jual lontong

Che Ta Kantoikan Aaisyah Cetus Perhatian Ramai! [VIDEO]



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker