Pemuda dan Wanita PKR lesu – Hassan

Pemuda dan Wanita PKR lesu – Hassan

Seorang pemimpin veteran PKR memberi amaran kelesuan sayap parti itu mungkin memberi kesan masa depannya di empat negeri iaitu Kelantan, Terengganu, Pahang dan Melaka.

Bekas ketua PKR Johor Hassan Karim berkata ketiadaan pelapis untuk diangkat menerajui kepimpinan di tiga negeri terbabit menyebabkan rombakan lambat dibuat dan hanya diumumkan semalam kecuali Melaka.



“Kurang wakil rakyat punca sukar rombak pimpinan PKR negeri, calon bertanding di kerusi Parlimen dan DUN di empat negeri ini hampir semua kalah…hanya menang dua DUN di Pahang, satu Parlimen di Melaka, manakala Kelantan, Terengganu tiada kerusi menang.

“PKR berdepan ‘masa depan gelap’ di empat negeri ini, pemimpin muda tak muncul, yang patah-patah tak berganti. Ini kegagalan kepimpinan Pemuda dan Wanita yang lesu tak bermaya,” katanya kepada FMT.

Beliau turut menegur pemimpin Pemuda dan Wanita PKR yang didakwanya lebih sibuk mengejar jawatan sebagai ‘pegawai menteri’, sebaliknya melupakan perjuangan dengan NGO dan pertubuhan sivil.

Sebagai rekod, Pemuda PKR diketuai Timbalan Menteri Belia dan Sukan Adam Adli manakala Menteri Pendidikan Fadhlina Sidek menerajui Wanita PKR.



Hassan mengulas laporan FMT memetik penganalisis politik Rusdi Omar yang mengatakan ketiadaan pemimpin pelapis terutama dalam kalangan wakil rakyat punca rombakan kepimpinan PKR di beberapa negeri sukar dibuat.

Semalam, PKR mengumumkan rombakan antaranya membabitkan pelantikan Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup Fuziah Salleh sebagai ketua di Pahang menggantikan Naib Presiden Amirudin Shari.

Seorang lagi Naib Presiden, Nik Nazmi Nik Ahmad tidak lagi mengetuai PKR Kelantan dan Terengganu, masing-masing digantikan Suparadi Md Noor serta Ahmad Nazri Yusof.

PKR turut menggugurkan Sangkar Rasam sebagai ketua di Sabah dan digantikan Timbalan Menteri Pendidikan Tinggi yang juga Ahli Parlimen Sepanggar Mustapha Sakmud.



Sangkar sebelum ini didesak berundur oleh 15 daripada 26 ketua bahagian di Sabah, namun beliau enggan berbuat demikian, mendorong campur tangan Presiden PKR Anwar Ibrahim. FMT

Pemuda dan Wanita PKR lesu – Hassan

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Boikot Starbucks, Berjaya Food rugi RM 33.16 juta suku ketiga

‘Semua salah TMJ’ – Tunku Ismail selar Selangor FC



Hartawan kelahiran Malaysia CEO terima gaji tertinggi di Amerika

Isteri menjadi dosa jika lakukan 2 ibadah ini



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker