Anggota MALBATT Sarjan Faridah meninggal dunia semasa menjalankan misi UNIFIL di Lubnan

Seorang anggota Batalion Malaysia 850-11 (MALBATT 850-11) bagi misi Pasukan Interim Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNIFIL) di Lubnan, meninggal dunia, semalam.

Markas Angkatan Tentera Malaysia (MK ATM) dalam kenyataannya, memaklumkan Sarjan Faridah Abd Rahmah, 39, rebah dan tidak sedarkan diri ketika turun dari bas di Kem Marakah, kira-kira jam 7.25 pagi waktu Malaysia.

Beliau berkata, Faridah yang bertugas sebagai Penyelia Kanan Hal Ehwal Islam MALBATT 850-11 di Kem Marakah, baru kembali ke Lubnan selepas selesai bercuti di Malaysia.



“Jenazah Allahyarhamah akan dihantar Ke Hospital Hammoud, Saida untuk proses bedah siasat bagi mengenal pasti punca kematian.

“Proses bedah siasat tersebut akan dilaksanakan pada 19 Mei 2024 (hari ini) jam 10.30 pagi waktu Lubnan atau jam 3.30 petang waktu Malaysia,” katanya.

Tambah kenyataan itu, Faridah yang berasal dari Pendang, Kedah menyertai Angkatan Tentera Malaysia (ATM) sebagai anggota Tentera Darat sejak 2007 dan ditugaskan di Kor Agama Angkatan Tentera (KAGAT).

“Allahyarhamah sebelum ini bertugas sebagai Penyelia Kanan Hal Ehwal Islam di Batalion Ke-19 Rejimen Askar Melayu Di Raja (MEKANIZE), Kem Lapangan Terbang, Sungai Petani, Kedah sebelum diatur gerak menyertai Misi MALBATT 850-11 UNIFIL.



“Allahyarhamah telah mendirikan rumah tangga serta mempunyai empat anak iaitu tiga anak perempuan dan seorang anak lelaki berusia antara empat hingga 10 tahun,” katanya.

Kata kenyataan itu, Markas Angkatan Bersama (MK AB) akan menguruskan proses penghantaran pulang jenazah Faridah ke Malaysia.

“Sebarang perkembangan akan dimaklumkan selanjutnya,” katanya.

Untuk rekod, MK AB berperanan menyelaraskan semua keperluan operasi dan misi ATM di luar negara termasuk atur gerak MALBATT 850- 11 bagi Misi UNIFIL.



Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

TMJ nafi jadi dalang, seru semua pihak bersatu melawan keganasan



Ini modus operandi Rasulullah ke? Aqasha bersuara pasal #Blockout2024

Maaf ya pelakon bermasalah



Scha Alyahya hilang 100,000 pengikut Instagram



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker