Lebah serang askar Israel di Selatan Gaza

Lebah serang askar Israel di Selatan Gaza

Jumaat lalu, Pasukan Pertahanan Israel (IDF) mengumumkan kejadian luar biasa telah berlaku di selatan Semenanjung Gaza.

Menurut laporan Business Insider, kira-kira 12 anggota IDF dilaporkan cedera selepas diserang oleh ratusan lebah dalam apa yang disifatkan tentera sebagai kejadian yang jarang berlaku.



Insiden ini berlaku apabila kereta kebal IDF secara tidak sengaja memijak sekumpulan lebah, yang kemudian mencetuskan serangan balas daripada serangga tersebut.

Sebelas anggota IDF diserang lebah dan dipindahkan dengan kecederaan ringan, manakala seorang lagi mengalami cedera ringan dan terpaksa dipindahkan ke rawatan rapi.

Menurut Dr. Avi Ironi, pengarah Pusat Perubatan Kecemasan Sheba, berkata beberapa askar mengalami reaksi alahan terhadap sengatan yang mereka terima memerlukan rawatan rapi termasuk anestesia, rawatan toksikologi dan penjagaan pakar lain.

Walaupun laporan tahap kecederaan tentera terbabit mungkin memburuk, namun tiada nyawa yang terancam pada masa ini, dengan mangsa masih berada di bawah pemerhatian doktor.



Pihak berkuasa juga memberi amaran bahawa kejadian ini sangat jarang berlaku, dengan Dr. Ironi menyatakan bahawa dia tidak pernah melihat serangan serupa di mana ratusan lebah menyerang seorang.

Sebelum ini, Israel pernah menghadapi serangan anjing liar pada peringkat awal pencerobohan, yang mengakibatkan tindakan pembunuhan besar-besaran anjing di Semenanjung Gaza.

Tindakan ini diambil untuk mencegah penyebaran penyakit dan melindungi anjing di Israel daripada potensi penularan rabies atau penyakit lain.

Pada masa ini, keadaan di Semenanjung Gaza kekal tegang, dengan insiden seperti ini menambah kerumitan kepada dinamik konflik yang sedang berlaku di rantau itu.



Di sebalik insiden ini, IDF terus menjalankan operasi di kawasan itu sebagai sebahagian daripada usaha mereka untuk mengekalkan keselamatan dan kestabilan. Vc

Lebah serang askar Israel di Selatan Gaza

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Amy keterlaluan – Din Search

Nenek kecewa Syasya ‘berhenti’ ketika popular



Saya terluka sebab dia – Yusof Haslam

Muaz dilarang masuk Singapura?



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker