Isa Samad berjaya bebas dari pertuduhan rasuah

Bekas pengerusi Felda Mohd Isa Abdul Samad berjaya dalam rayuannya untuk membatalkan sabitan serta hukuman penjara enam tahun dan denda RM15.45 juta bagi sembilan pertuduhan rasuah yang dikaitkan dengan pembelian sebuah hotel di Sarawak.

Panel tiga hakim Mahkamah Rayuan dipengerusikan oleh hakim Vazeer Alam Mydin Meera pagi ini membenarkan rayuan terhadap keputusan bersalah dan hukuman 2021 oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Bercakap bagi pihak rakan hakim panel Ahmad Zaidi Ibrahim dan SM Komathy Suppiah, Vazeer memutuskan bahawa hakim perbicaraan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah salah arah dirinya apabila mensabitkan perayu.



Vazeer berkata apabila terdapat dua versi peristiwa mengenai wang yang didakwa diberikan kepada Isa, maka faedah kesangsian itu sepatutnya diberikan kepada perayu.

Isa didakwa dengan sembilan pertuduhan secara tidak jujur menerima suapan untuk dirinya sendiri, secara tunai berjumlah RM3,090,000, daripada Ikhwan Zaidel, yang merupakan ahli lembaga pengarah Gegasan Abadi Properties Sdn Bhd, melalui seorang individu bernama Muhammad Zahid Md Arip.

Wang itu dikatakan sebagai suapan kerana membantu meluluskan pembelian hotel oleh Felda Investment Corporation Sdn Bhd (FICSB) dengan harga RM160 juta.

Kesalahan itu didakwa dilakukan di Aras 49, Menara Felda, Platinum Park, No 11, Persiaran KLCC, antara 21 Julai 2014 dan 11 Dis 2015.



Sembilan pertuduhan itu dirangka mengikut Seksyen 16(a)(A) Akta SPRM 2009, boleh dihukum mengikut Seksyen 24(1) undang-undang yang sama.

Isa berdepan hukuman penjara tidak melebihi 20 tahun, dan denda sekurang-kurangnya lima kali ganda nilai suapan, atau RM10,000, yang mana lebih tinggi, jika sabit kesalahan.

Pada mulanya didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur, kesnya kemudian dipindahkan ke Mahkamah Tinggi.

 



Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Anggota APM kongsi detik misteri apabila ular sawa ditangkap mengilai



Ramai setuju kedai makan perlu laksana sistem ‘bayar dulu’

Ahli MKT UMNO sokong Presiden MCA berhubung isu SST, mahu kerajaan beri berita gembira



Anak golongan T20, Che Ta nafi keluar kenyataan riak



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker