Perhimpunan Agung Umno 2024: MKT sepakat adakan Ogos ini

PETALING JAYA: Perhimpunan Agung Umno 2024 akan diadakan selama empat hari bermula 21 hingga 24 Ogos ini, kata Setiausaha Agungnya Asyraf Wajdi Dusuki.

Susulan itu, Asyraf dalam kenyataan berkata persidangan Umno cawangan dijadual pada 22 Apr hingga 2 Jun disusuli mesyuarat bahagian pada 21 Jun hingga 29 Jul.

Ketetapan itu dibuat selepas mesyuarat majlis kerja tertinggi (MKT) Umno malam ini yang berlangsung kira-kira tiga jam.



Selain itu, Asyraf berkata mesyuarat itu turut membincangkan memorandum berkaitan penghantar barangan dan makanan (p-panggilan) yang diserahkan kumpulan itu, yang mahu Umno campur tangan dalam isu kadar upah mereka.

“Mesyuarat sebulat suara bersetuju untuk meminta kerajaan segera menubuhkan Suruhanjaya Ekonomi Gig Malaysia (SEGiM) sekali gus memastikan aspek kebajikan dan hak pekerja ekonomi gig terpelihara,” katanya.

Ahad lalu, Timbalan Perdana Menteri Zahid Hamidi yang juga presiden Umno mahu SEGiM ditubuhkan segera bagi memastikan kebajikan penggiat industri berkenaan dapat dibela.

Menteri kemajuan desa dan wilayah itu berkata ketika ini terdapat lebih 1.2 juta individu yang bergiat dalam industri gig di seluruh negara dan mereka turut mencarum kepada Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).



Sementara itu, Asyraf berkata Majlis Ekonomi dan Kewangan Umno yang dipengerusikan Naib Presiden Johari Ghani akan mengadakan Kolokium Kongres Ekonomi Bumiputera pada 3 Feb di Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur (WTCKL).

“Resolusi kolokium ini akan dibentangkan dalam Kongres Ekonomi Bumiputera yang akan dianjurkan pada 29 Feb hingga 2 Mac depan.”

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Fizz Fairuz dikecam teruk, Almy Nadia ucap selamat berjaya

Saya anak yang tidak diinginkan – Zainal Abidin



Suara wanita mengaji selepas hantar jenazah

Adegan panas di dalam bilik mandi, Shukri Yahaya mohon maaf



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker