Franz Beckenbauer meninggal dunia pada usia 78 tahun

Franz Beckenbauer meninggal dunia pada usia 78 tahun

BERLIN: Legenda Franz Beckenbauer, yang meninggalkan kesan unik dalam bola sepak Jerman sebagai pemain, kapten dan jurulatih, meninggal dunia pada usia 78 tahun, kata persatuan bola sepak Jerman, pada Isnin.

“Franz Beckenbauer sememangnya pemain bola sepak Jerman terbesar sepanjang zaman, dan lebih-lebih lagi beliau seorang lelaki terhebat yang saya kenali,” kata naib presiden DFB Hans-Joachim Watzke.



Beckenbauer, seorang daripada tiga lelaki yang memenangi Piala Dunia sebagai pemain dan jurulatih, meninggal dunia pada Ahad, kata DFB.

Penghormatan diberikan kepada ikon bola sepak itu, dengan Canselor Olaf Scholz dan bekas kapten Jerman Lothar Matthaeus sama-sama berkata “kami akan merinduinya.”

UEFA memuji Beckenbauer sebagai “seorang anak lelaki terhebat bola sepak Eropah” yang “membentuk bola sepak Jerman tidak seperti yang lain”, manakala Liga Perdana Inggeris menyifatkan beliau sebagai “pemain bola sepak paling hebat yang memenangi semuanya dengan anggun dan pesona.”

Presiden FIFA Gianni Infantino di Instagram menggelar Beckenbauer sebagai “legenda sejati”, sambil berkata “kami tidak akan melupakanmu Franz yang dikasihi, terima kasih untuk segala-galanya.”



Pada hari lahirnya yang ke-75, Beckenbauer memberitahu tabloid Jerman Bild dia sentiasa berdoa.

“Ia adalah doa terima kasih,” kolumnis Bild yang kerap berkata “terima kasih atas kehidupan yang indah yang saya dapat jalani.”

Bekas kapten pasukan Jerman pada tahun 1970-an, Beckenbauer mengalami masalah kesihatan pada tahun kemudiannya dan kebanyakannya hidup diketepikan daripada pandangan umum di Salzburg di Austria, di seberang sempadan dengan Jerman.

Dikenali di Jerman yang gila bola sepak sebagai “Kaiser” yang bermaksud “Maharaja”, Beckenbauer memainkan peranan penting dalam beberapa pencapaian sukan terbesar negara itu, tetapi legasinya kemudian dicemari oleh pembabitannya dalam skandal yang menyelubungi kejayaan Jerman untuk menjadi tuan rumah pada 2006. Piala Dunia. BH



Franz Beckenbauer meninggal dunia pada usia 78 tahun

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Rosyam saran buka rumah pelacuran untuk warga asing



Nabila Huda mengamuk, mahu dedah semua kejahatan

Saiful Apek beri nasihat makan dalam semasa ziarah jenazah arwah Hamdan (Video)



Shuib selamatkan Ajak terkandas di pulau dengan helikopter



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker