Muhyiddin semakin hilang peranan tertinggi dalam PN

Muhyiddin semakin hilang peranan tertinggi dalam PN

Pengerusi Perikatan Nasional (PN) Muhyiddin Yassin, kelihatan semakin “hilang peranan tertinggi” dalam gabungan pembangkang, selepas pertemuan antara Dr Mahathir Mohamad dan Presiden PAS Hadi Awang baru-baru ini, kata seorang bekas menteri.

Salleh Said Keruak, yang sebelum ini berpandangan PN cuba menonjolkan bekas perdana menteri dua kali itu sebagai pemimpin de facto, berkata tiada siapa yang boleh menyalahkan PAS kerana memilih Mahathir berbanding Muhyiddin.



“Rekod Mahathir jauh lebih baik,” kata bekas menteri komunikasi di Facebook.

Beliau berkata Hadi berazam mempertahankan kejayaan PAS dalam PRU15 dan PRN, kerana beliau ingin meneruskan momentum “Gelombang Hijau”.

Namun Salleh percaya Muhyiddin yang bercita-cita politik tidak akan menerima perkembangan itu “tanpa melakukan apa-apa” dan mungkin akan meneroka pilihan lain.

“Saya percaya bahawa seperti Mahathir, Muhyiddin juga percaya bahawa dalam politik tiada musuh yang kekal. Dia perlu bergantung pada dirinya sendiri untuk menjaga kepentingan politik dan cita-citanya.”



Pada awal bulan ini, delegasi peringkat tertinggi PAS, termasuk menteri besar empat negeri yang dipimpin parti itu, bertemu Mahathir untuk membincangkan pembangunan ekonomi di negeri mereka.

Hadi dan Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan mengadakan pertemuan selama 90 minit dengan Mahathir. Turut hadir empat menteri besar – Shukri Ramli (Perlis), Sanusi Nor (Kedah), Nassuruddin Daud (Kelantan), dan Ahmad Samsuri Mokhtar (Terengganu).

Pada 14 September, Samsuri mengumumkan kerjasama rasmi empat kerajaan negeri di bawah kawalan PN, yang dikenali sebagai “State-Government 4” atau SG4, dengan Mahathir sebagai penasihat tidak rasmi, akan diwujudkan.

Salleh, dalam satu hantaran berasingan, berkata Mahathir akan berusaha sebaik mungkin untuk menarik pelaburan asing besar-besaran ke empat negeri ini sebagai cara untuk mencapai matlamatnya – kembali ke gelanggang politik.



Kerana empat negeri ini dianggap “negeri Melayu”, menarik pelaburan asing akan membolehkannya mengukuhkan sokongan dalam kalangan masyarakat Melayu, katanya.

Bekas ketua menteri Sabah itu berkata, Mahathir ingin bekerja dengan PAS walaupun pernah berselisih dengan parti itu sebelum ini, kerana beliau sangat mahukan sokongan Melayu.

PAS, pula, ingin bekerja dengan bekas Ahli Parlimen Langkawi itu untuk menarik sokongan orang Melayu dan bukan Melayu yang “moderate”. FMT

Muhyiddin semakin hilang peranan tertinggi dalam PN



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Dia raba dada saya – Sarimah



Tuduhan PM peliwat, laporan polis di seluruh negara ke atas Radzi

Tudung Nelydia Senrose terbang?



Caprice dakwa Bapa Mondy kena ‘payung’

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker