Umno sahabat setia, bantu raih lebih 50% undi Melayu – Mat Sabu

Umno sahabat setia, bantu raih lebih 50% undi Melayu – Mat Sabu

Presiden Amanah Mohamad Sabu berkata kemenangan besar Pakatan Harapan (PH) pada PRK Pulai dan Simpang Jeram hari ini disumbangkan hasil undi lebih 50% daripada pengundi Melayu terutamanya Umno.

Mohamad berkata kemenangan itu membuktikan Umno sebagai sahabat setia selepas PH-Barisan Nasional (BN) berdepan cabaran susulan keputusan PRN di enam negeri bulan lalu yang menyaksikan banyak kerusinya dikuasai Perikatan Nasional (PN).



Beliau mengakui pada awalnya bimbang melalui dua PRK itu kesan keputusan PRN, namun bertukar kepada keyakinan melihat kesungguhan pemimpin Umno berkempen untuk calon PH Suhaizan Kayat (Pulai) dan Nazri Abdul Rahman (Simpang Jeram).

“Presiden Umno (Zahid Hamidi), timbalannya (Mohamad Hasan), ketua Umno Johor (Khaled Nordin) dan MB (Onn Hafiz Ghazi) begitu komited,” katanya berucap di Pulai.

“Rakan-rakan Umno buktikan (jawab) kebimbangan kita yang undi Melayu hanya tinggal 10%, kita lihat peti undi dapat lebih 50% sokongan Melayu.”

Mohamad berkata jika momentum seperti itu berterusan ditambah usaha kerajaan perpaduan berkhidmat baik untuk rakyat, tidak mustahil PH-BN akan mendapat sokongan pada PRU akan datang.



“InsyaAllah kita akan mencapai kemenangan lebih besar empat tahun lalu.

“Memang ini hanya PRK, tetapi kemenangan ini menolak ombak politik melampau (dibawa PN),” katanya yang memberi komitmen Amanah untuk membantu BN pada PRK DUN Pelangai bulan depan.

Pada PRK hari ini, Suhaizan menang dengan majoriti 18,641 undi manakala Nazri mendapat majoriti 3,514 undi.

PRK itu diadakan susulan kekosongan luar jangka akibat pemergian penyandangnya Salahuddin Ayub yang juga timbalan presiden Amanah pada 23 Jul lalu. FMT



Umno sahabat setia, bantu raih lebih 50% undi Melayu – Mat Sabu

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Kakak wanita disondol anak pasangan pelakon beri respon



Marissa ‘kejar’ sehingga Aslam tak daya melawan , dakwa bekas isteri

Marissa pernah bersumpah tak akan menyondol lagi – Misya



Mencarut sebelum meninggal dunia



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker