Semua pemimpin UMNO perlu bertanggungjawab atas kekalahan PRN

Semua pemimpin UMNO perlu bertanggungjawab atas kekalahan PRN

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Johari Abdul Ghani menegaskan semua pemimpin UMNO perlu bertanggungjawab atas kekalahan teruk parti Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Negeri (PRN15) di enam negeri, semalam.

Katanya, kekalahan itu tidak seharusnya ditujukan pada seseorang saja, sebaliknya setiap pemimpin dalam parti perlu bertanggungjawab.



“Top 5, Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO, Ketua Bahagian dan Ketua Sayap Pemuda, Puteri serta Wanita perlu melihat perkara ini kerana rakyat sudah membuat keputusan.

“UMNO kena terima hakikat bahawa orang Melayu di Kelantan, Terengganu dan Kedah menolak UMNO, manakala di negeri membangun seperti Pulau Pinang dan Selangor juga dilihat hampir berlaku perkara yang sama.

“Sementara di Negeri Sembilan, walaupun kita menang 14 kerusi, tetapi ia jatuh sedikit berbanding Pilihan Raya Umum Ke 14 (PRU14) lalu iaitu kita memperoleh sebanyak 17 kerusi,” katanya ketika ditemui selepas Majlis Penyampaian Sumbangan Kepada Pelajar IPTA dan IPTS Siri 03/2023, di Parlimen Titiwangsa, di sini, hari ini.

Pada majlis itu, seramai 100 pelajar yang layak menerima sumbangan sebanyak RM1,000.



Bagaimanapun, beliau yang juga Ahli Parlimen Titiwangsa turut menafikan kekalahan itu adalah disebabkan oleh gabungan bersama DAP, ini memandangkan BN masih diterima di Negeri Sembilan.

“Kita tidak boleh lari dari hubung kait masyarakat majmuk kerana penyesuaian itu perlu, sebaliknya kita perlu kaji bagaimana untuk memenangi semula hati orang Melayu seperti mana mereka menyokong BN sejak 60 tahun lalu.

“Selain itu, soal gabungan parti ini juga tidak boleh dilihat dari tempoh masa lapan bulan mentadbir, sebaliknya kena lihat sepenggal.

“Jika kita boleh olah dengan baik, mungkin keputusan pada tahun 2027 akan lebih baik, jadi perlu analisas yang lebih banyak.



“Umpamanya PAS bila berkempen, mereka sangat strategik dan fokus walaupun tidak menggunakan wang yang banyak.

“Calon mereka menang, mesti ada sesuatu yang menjadi tarikan kepada masyarakat disitu.

“Jadi kita ada masa empat tahun dua bulan lagi dari sekarang hingga tahun 2027 kerana kalah teruk hari ini tidak semestinya kalah lagi selepas ini jika kita sanggup berubah daripada pelbagai sudut,” katanya. BH

Semua pemimpin UMNO perlu bertanggungjawab atas kekalahan PRN



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Lepas pakai tudung, tak dapat job sampai kereta kena tarik – Lisdawati



Sayangnya Hidup Dah Habis Dengan Kau Lelaki – Zarina Zainuddin

Suami curang ‘dibantai’ isteri di restoran di hadapan skandal



Rozita Che Wan mengamuk, ‘bab* mana buat cerita ni’

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker