Lawan kanser sambil belajar

Lawan kanser sambil belajar

MESKIPUN berdepan cabaran kesihatan yang kronik, ia tidak pernah dijadikan penghalang untuk berjaya dalam pelajaran.

Kecekalannya itu membuktikan bahawa dengan semangat dan tekad yang kuat, ia dapat mengatasi segala rintangan yang dihadapi dalam hidup.



Itulah yang berjaya dibuktikan graduan jurusan Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Awam, di bawah Pusat Pengajian Kerajaan (SOG), Universiti Utara Malaysia, Siti Aida Farhan Mahamood, 27.

Dua minggu sebelum menamatkan latihan praktikal di Pejabat Setiausaha Negeri Kedah, dia disahkan mengidap kanser tulang (Right Distal Femur Osteosarcoma).

Dari situ, bermulalah perjuangannya untuk sihat dengan melakukan pelbagai rawatan dan dalam masa yang sama tetap gigih menyelesaikan pengajiannya.

Selepas disahkan mengidap kanser, anak bongsu dari lima beradik itu memulakan sesi rawatan dari Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar, kemudiannya dirujuk ke Hospital Pulau Pinang (HPP) dan menjalani rawatan kimoterapi serta pembedahan pada kaki kanan (Total Femur Endoprosthetic Replacement).



Selepas setahun, iaitu pada 19 Jun lalu, Siti Aida Farhan diuji lagi apabila mengalami pendarahan dalam kepala dan didapati kanser sudah merebak ke bahagian kepala.

Kanser itu juga sudah merebak ke paru-paru, bahagian tulang punggung, peha kiri dan tisu peha kanan. Namun, Siti Aida Farhan tidak berputus asa malah terus berjuang.

Dia sudah menjalani rawatan radioterapi kepala di HPP dan akan menyambung rawatan kimoterapi selepas ini.

Siti Aida Farhan adalah pelajar yang luar biasa dan berjaya mengatasi rintangan kesihatan yang berat sepanjang perjalanan pengajian.



Meskipun menghadapi sakit kronik yang mempengaruhi kehidupan sehari-hari, anak kelahiran Machang, Kelantan ini tidak pernah menyerah atau mengurangkan semangat dan komitmen terhadap kejayaan akademik.

Melalui ketabahan yang tidak tergoyahkan dan ketekunan yang tak terbatas, Siti Aida Farhan berjaya menunjukkan ketelitian yang luar biasa dalam menyelesaikan tugas-tugas dan ujian akademik.

Dirinya tidak hanya memperoleh pencapaian cemerlang dalam bidang akademik, tetapi juga menjadi teladan yang mengilhami rakan sebaya dan pensyarah.

Selain itu, Siti Aida Farhan juga menjadi sumber inspirasi bagi sesiapa sahaja yang mengenalinya.



Melalui cerita perjuangannya, Siti Aida Farhan sudah membuktikan bahawa semangat dan tekad yang kuat dapat mengatasi segala rintangan yang dihadapi dalam hidup.

Dalam kesusahan, Siti Aida Farhan juga menunjukkan kekuatan yang tidak tergoyahkan. Ini adalah contoh yang patut dicontohi oleh semua.

Atas kekuatan, ketabahan dan inspirasinya yang luar biasa, Siti Aida Farhan menerima penghargaan khas pada Majlis Konvokesyen ke-35 UUM, baru-baru ini.

Naib Canselor UUM Profesor Dr Mohd Foad Sakdan mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan atas semangat, keberanian dan ketabahan yang ditunjukkan sepanjang perjalanan Siti Aida Farhan di universiti ini.



Katanya, Siti Aida Farhan adalah inspirasi bagi semua dan berharap cerita kejayaannya ini akan memberi semangat kepada individu lain yang menghadapi cabaran serupa.

“Kepada Siti Aida Farhan, kami menghormati anda sebagai seorang pahlawan sejati. Anda sudah menunjukkan kepada kami bahawa semangat dan tekad dapat mengalahkan segala rintangan dalam hidup.

“Teruskan perjuangan anda dan ingatlah bahawa universiti ini sentiasa menyokong dalam pencapaian dan impian anda.

“Semoga keberanian dan ketabahan anda ini juga akan terus mengilhami dan memberikan semangat kepada orang lain.



“Terima kasih atas sumbangan dan inspirasi yang anda bawa kepada universiti ini,” katanya. HM

Lawan kanser sambil belajar

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Ira Kazar padam gambar dengan Syamsul tak tahan kena ‘serang’ netizen

Saya redha diceraikan Rosland

Riena Diana terima mesej lucah, merajuk padam gambar IG

Agong Hafal Lagu Ameng Spring – Netizen Teruja (Video)

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker