Noh Omar tiada kekuatan di Selangor – penganalisis

Noh Omar tiada kekuatan di Selangor – penganalisis

Pemerhati politik meragui kemampuan bekas ketua Umno Selangor, Noh Omar untuk menyumbang secara signifikan kepada Perikatan Nasional (PN) pada PRN Selangor.

Penganalisis politik, Lau Zhe Wei, berkata mana-mana ahli politik akan mempunyai peluang besar untuk menang bawah PN, jika pengundi menyenangi bekas gabungan pemerintah itu.



“Pengundi Melayu masih suka mengundi berdasarkan parti, bukannya bergantung kepada calon,” kata pensyarah sains politik Universiti Islam Antarabangsa Malaysia itu.

Jika Noh menang, katanya, ia disebabkan pengundi menyokong PN, tidak semestinya kerana bekas Ahli Parlimen Tanjong Karang selama enam penggal itu.

Beliau berkata, ini terbukti berdasarkan prestasi ramai pemimpin Umno, khasnya Dr Mahathir Mohamad, yang tidak baik selepas meninggalkan parti.

Noh, yang bersama Umno selama 30 tahun, digugurkan Barisan Nasional untuk memberi laluan kepada Ketua Wanita Umno Tanjong Karang, Habibah Yusof dalam PRU15 November lalu, tetapi beliau tewas kepada calon PN, Zulkafperi Hanapi.



Noh kemudian dipecat Umno kerana melanggar disiplin parti.

Ahad lalu, Berita Harian melaporkan Noh mengesahkan dirinya akan bertanding bawah tiket PN pada PRN Selangor, tetapi beliau tidak menyatakan akan mewakili parti mana.

Seorang lagi penganalisis politik, Izani Mohd Zain dari Universiti Putra Malaysia percaya keputusan Noh bertanding bawah PN sebahagian besarnya didorong kekecewaannya terhadap Umno.

Katanya, walaupun penyokong setianya dan pengundi PN akan mengundi beliau, tetapi Noh dianggap “tidak relevan” dalam politik Selangor.



“Walaupun ketika mengetuai Umno Selangor, beliau gagal memberi kemenangan di negeri itu kepada Umno,” katanya sambil menambah ini antara faktor yang akan berlegar dalam fikiran pengundi.

Kartini Aboo Talib dari Universiti Kebangsaan Malaysia berpendapat, penghijrahan Noh ke PN untuk membuktikan Umno membuat kesilapan kerana tidak mencalonkan beliau di Tanjong Karang November lalu.

“Beliau terkenal dalam kalangan penduduk Tanjong Karang, jadi peluang menang di sana tinggi,” katanya sambil menambah penduduk tempatan tidak akan melupakan sumbangannya dalam membangunkan kawasan itu dan menjadikan Tanjong Karang destinasi pelancongan domestik.

Tetapi, katanya, ia cabaran sukar jika PN bergantung kepada Noh untuk merampas Selangor daripada Pakatan Harapan.



“Di luar Tanjong Karang, Noh tidak cukup berpengaruh untuk membantu mengubah undi kepada PN.” FMT

Noh Omar tiada kekuatan di Selangor – penganalisis

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Curang, Farid sindir Diana ke?

Adira ditegur pakai baju cantik tapi dada….



Jimin BTS Photobomb Video Zahirah Macwilson [VIDEO]

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker