Kenji Sawahi masih mendalami ajaran Islam

Saya belum masuk Islam, masih belajar – Kenji Sawahi

Kenji Sawahi masih mendalami ajaran Islam

BANGI – Disangka mualaf, pelakon senior Kenji Sawahi mendedahkan dirinya masih dalam fasa mengenali dan mempeIajari agama Islam sejak lima tahun lalu.

Ujar aktor berusia 61 tahun itu, dia banyak bertanya berkenaan keindahan Islam dengan kawan rapatnya yang diperkenalkan sebagai Pak Haji.

“Saya bukan mualaf, ramai yang salah faham. Saya belum masuk Islam lagi, masih mengenali dan belajar. Sudah lima tahun saya dalam fasa ini.

“Saya banyak menuntut ilmu dengan kawan saya, Pak Haji. Apa yang saya tidak faham dan keliru, saya rujuk kepadanya,. Dia ada ilmu agama, selain terangkan kepada saya kebaikan Islam.

“Saya mahu cari jalan yang betul-betul membuka pintu hati saya untuk masuk Islam. Saya tidak mahu jika tidak benar-benar faham, saya keluar balik daripada Islam, tak eloklah kan,” katanya kepada Kosmo! Online.

Ditanya tentang penerimaan keluarga andai suatu hari nanti pintu hatinya terbuka untuk memeluk agama Islam, pelakon filem Fanna itu memberitahu, mereka menerima dengan hati terbuka.

“Saya membesar di Kangar, Perlis yang dikelilingi orang Melayu dan masyarakat Siam. Saya belajar adat mereka sejak kecil lagi, begitu juga keluarga saya, mereka sangat faham antara satu sama lain.

“Andai kata saya masuk Islam suatu hari nanti, keluarga saya tentu terima dengan hati terbuka.

“Macam saya cakap, saya tidaklah menyentuh terlalu mendalam sampai boleh hafal surah. Saya sekarang sedang mencari jalan mengapa perlu masuk Islam dan selebihnya biar Tuhan tentukan,” ujarnya pada majlis tayangan siaran langsung episod akhir drama Layang Layang Perkahwinan, malam tadi.

Paling penting kata Kenji, biarlah dia melakukan sesuatu perkara itu dengan rasa ikhlas dan reda supaya apa yang dijunjung kelak diamalkan bukan pertukaran agama semata-mata. K Online

Kenji Sawahi masih mendalami ajaran Islam

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Jangan biar saya mati macam P Ramlee

Kurma Israel tapi label keluaran Palestin

Dua anak menganggur, ayah 70 tahun kerja rider

Pelukan Abby, Marissa undang sebak

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker